افغانستان

طالبان: نظامیان پیشین در غور زیر پیگرد قرار ندارند

مسوولان طالبان در غور در واکنش به پخش گزارش آمو در پیوند با شناسایی نظامیان حکومت پیشین در این ولایت در خبرنامه‌ای گفته‌اند که نظامیان پیشین زیر پیگرد قرار ندارند.

در حالی که آمو به نقل از منابعی در گزارشی به روز شنبه ۱۷ ماه جدی از پیگرد نظامیان پیشین از سوی طالبان در ولایت غور خبر داد و نوشت که طالبان از این نظامیان پیشین سلاح می خواهند. حالا طالبان در خبرنامه‌ای به روز یکشنبه اعلام کردند که از دستور رهبرشان سرپیچی نمی‌کنند و رهبرشان تمامی نظامیان پیشین حکومت پیشین را عفو کرده است.

در اعلامیه این گروه آمده است: «مسئولان امارت اسلامی به خصوص مسئولان اداره محلی غور هم از ملکی و نظامی از فرمان عالیقدر شیخ الحدیث و التفسیر امیرالمؤمنین حفظه‌الله که عین فتح و پیروزی درباره نظامیان پیشین صادر شده اطاعت می‌کنند و هیچ نظامی پیشین در این ولایت نه بازداشت شده، نه هم به قتل رسیده است.»

در ادامه اعلامیه طالبان آمده است که تمام نظامیان حکومت پیشین در ساحه امارت اسلامی بدون کدام ترس و هراسی به زندگی عادی مثل یک شهروند ادامه می‌دهند.

طالبان در ادامه این اطلاعیه از محمد نوری، معاون نخست ریاست امنیت ملی و گل اعلم قبچاق، آمر جنایی فرماندهی امنیه نظام پیشین نقل قول کرده که گویا آنان زیر تسلط طالبان در «آرامش کامل» به زندگی شان ادامه می‌دهند.

طالبان در حالی به گزارش تلویزیون آمو واکنش نشان می‌دهند که به گفته منابع محلی در ولایت غور، گروه های از طالبان که در ولایت غور جا به جا می شوند  از نظامیان حکومت پیشین جنگ افزار طلب می‌کنند.

به گفته منابع محلی در غور، طالبان هم اکنون با نظامیان و کارمندان ملکی حکومت پیشین برخورد دوگانه دارند و در بسیاری موارد صحبت های آنان را نادیده می‌گیرند و به آنان اجازه گفتن حقایق را نمی‌دهند.

طالبان در ولایت غور در حالی از اطاعت دستور رهبرشان سخن می‌گویند که افراد این گروه با استفاده از سلاح شان در بسیاری از ولایات کشور دست به کشتار نظامیان حکومت پیشین و مخالفان شان زده‌اند. رسانه ها و نهاد های دفاع از حقوق بشر تاکنون چندین بار از بازداشت، شکنجه و قتل و حتا ناپدید شدن نظامیان پیشین از سوی طالبان خبر داده‌اند.

در تازه ترین مورد نزدیکان یک جنرال پیشین از بازداشت و کشته شدن ابراهیم جهادیار معاون پیشین کادر و پرسنل وزارت دفاع پیشین خبر دادند.

بستگان این جنرال پیشین گفتند که طالبان او را به روز پنجم ماه عقرب از خانه‌اش در قلعه فتح‌الله کابل بازداشت کرده بودند و پس از نزدیک به دو ماه خانواده‌اش خبر کشته‌ شدن او را دریافت کرده است.

نزدیکان آقای جهادیار به آمو گفتند که این نظامی پیشین یک ماه پس از بازداشت از سوی استخبارات طالبان کشته شده است. طالبان جسد آقای جهادیار را به روز ۱۶ ماه جدی ۱۴۰۱ هجری خورشیدی به خانواده‌اش تسلیم کردند.