جهان

قیمت جهانی مواد غذایی در سال ۲۰۲۲ به بالاترین سطح خود رسید

سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد اعلام کرده است که قیمت جهانی مواد غذایی مانند غلات و روغن‌های گیاهی پس از ۹ ماه کاهش متوالی قیمت همچنان به بالاترین میزان ثبت شده در سال گذشته رسیده است.

به گفته این سازمان، جنگ روسیه در اوکراین، خشکسالی و سایر عوامل باعث افزایش تورم و بدتر شدن گرسنگی در سراسر جهان شده است.

شاخص قیمت موادغذایی این سازمان که تغییرات ماهانه قیمت‌های بین‌المللی مواد غذایی را نشان می‌دهد، در دسامبر نسبت به ماه قبل ۱.۹ درصد کاهش یافت. برای کل سال ۲۰۲۲، میانگین قیمت‌های مواد غذایی نسبت به سال ۲۰۲۱ بیش از  14 درصد افزایش داشته است.

این سازمان افزوده است که کاهش قیمت‌ها در ماه دسامبر به دلیل کاهش قیمت روغن‌های گیاهی در بحبوحه کاهش تقاضای واردات، انتظارات از افزایش تولید روغن سویا در آمریکای جنوبی و کاهش قیمت نفت خام بود.

ماکسیمو تورو، اقتصاددان ارشد سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد در اعلامیه‌ای گفته است: «پس از دو سال پر نوسان، از کاهش قیمت‌ موادغذایی استقبال می‌کنیم. با توجه به اینکه قیمت جهانی موادغذایی در سطوح بالا باقی می‌ماند، افزایش قیمت‌ برنج و خطرات مرتبط با عرضه‌‌ی آینده این محصول، تمرکز بر کاهش ناامنی غذایی جهانی مهم است.»

بالاترین سطح قیمت از سال ۱۹۶۱

 براساس اطلاعات این سازمان، سال گذشته شاخص قیمت مواد غذایی سازمان ملل متحد به بالاترین سطح از زمان شروع ثبت آن در سال ۱۹۶۱ رسید.

 تهاجم روسیه به اوکراین در فبروری بحران غذایی را تشدید کرد. زیرا این دو کشور تامین کنندگان اصلی گندم، جو، روغن گل آفتاب پرست و سایر محصولات در جهان به ویژه برای شماری از کشورهایی آفریقا، خاورمیانه و آسیا که پیش از این نیز با گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کردند، است.

با مختل شدن منابع حیاتی دریای سیاه، قیمت مواد غذایی به بالاترین حد خود رسید و تورم، فقر و ناامنی غذایی را در کشورهای در حال توسعه که به واردات متکی هستند را افزایش داد.

این جنگ همچنین بازارهای انرژی و ذخایر کود را که هر دو برای تولید مواد غذایی کلیدی هستند، متزلزل کرد.

این در راس معضل آب و هوایی بود که به گرسنگی در شماری از کشورهای آفریقایی دامن زد. اتیوپی، سومالی و کنیا به شدت تحت تاثیر بدترین خشکسالی در دهه‌های اخیر قرار داشت و سازمان ملل متحد هشدار داده است که بخش‌هایی از سومالیا با قحطی مواجه است و تاکنون جان هزاران نفر را گرفته است.

 سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد همچنان گفته است که قیمت گندم و جواری در سال گذشته به بالاترین حد خود رسیده است. اگرچه در ماه دسامبر همراه با هزینه سایر غلات کاهش یافت.

این سازمان افزوده است که برداشت در نیم‌کره جنوبی باعث افزایش عرضه شده و رقابت شدیدی بین صادرکنندگان به وجود آورده است.

 بر اساس شاخص قیمت روغن نباتی این سازمان، در سال گذشته قیمت روغن حتی زمانی که در دسامبر به پایین‌ترین سطح خود از ماه فبروری ۲۰۲۱ رسید، باز هم بالاترین سطح را نشان می‌دهد. برای کل سال ۲۰۲۲، شاخص قیمت لبنیات این سازمان و شاخص قیمت گوشت نیز بالاترین میزان از سال ۱۹۹۰ بوده است.

در همین حال، افغانستان با ۹۷ درصد از جمعیت در معرض خطر فقر که بیش از نیمی از جمعیت این کشور متکی به کمک‌های بشردوستانه است، در سال گذشته در ردیف نخست فهرست ناامنی غذایی قرار داشت.

۹۱ درصد درآمد خانواده‌ها در افغانستان صرف موادغذایی می‌شود

در حال حاضر، ۹۱ درصد از پول خانواده‌های متوسط افغانستان صرف مواد غذایی می‌شود و بسیاری از خانواده‌ها را مجبور میشود غذای شان را جیره بندی کنند.

با توجه به اینکه ۷۵ درصد از مصارف عمومی در افغانستان توسط کمک های بین المللی تامین می شود، شکاف عمده در امور مالی دولت باقی مانده است.

از سویی هم عدم تمایل طالبان به انعطاف پذیری در مقابل خواست جامعه جهانی برای آزادسازی ذخایر ارزی افغانستان، بانک مرکزی این کشور را در امر توزیع پول ناتوان کرده است که به نوبه خود به فلج کردن اقتصاد کشور ادامه می‌دهد و مردم این کشور را نیز در معرض قحطی قرار می‌دهد.