افغانستان

واکنش طالبان به اعتراف شهزاده‌ هری

اعتراف شهزاده هری، در کتاب خاطراتش مبنی بر کشتن ۲۵ جنگ‌جوی طالب در دوره‌ی دوم ماموریتِ نظامی‌اش در افغانستان، با واکنش مقام‌های طالبان روبرو شده است.

روزنامه‌ی بریتانیایی دیلی میل به نقل از کتاب خاطرات او نوشته بود: «اهداف خود را همچون مهره‌های شطرنج می‌شمردم، نه انسان‌ها».

انس حقانی، از اعضای ارشد طالبان در رشته توییتی خطاب به شهزاده‌ی برتانیا گفته است: «آن‌هایی را که کشتید، مهره‌های شطرنج نه، انسان بودند. شما انسان‌های را کشته اید که خانواده‌های شان در انتظار برگشتِ آنان بودند».

در بخشی دیگر از این توییت، انس حقانی شهزاده هری را به «جنایت جنگی» متهم کرده و گفته: «من انتظار ندارم که دیوان کیفری بین‌المللی شما را احضار کند یا فعالانِ حقوقِ بشر شما را محکوم کنند. زیرا آن‌ها در مورد شما کر و کور استند».
از سوی هم انعام الله سمنگانی، مسوولِ مرکز رسانه‌های طالبان در یک پوستِ توییتری دنیا را در مورد کشتن افراد طالبان از سوی شهزاده برتانیا به بی خبری متهم کرده‌است.

او در این نوشته‌اش گفته است: «دنیای بی‌خبر باید بداند که خبر تنها آن نیست که مدعیانِ حقوق بشر و رسانه‌های آزاد می‌گویند. خبر اصلی آن است که مدعیان حقوقِ بشر و رسانه‌های آزاد با گذشت سال‌ها از آن خبر نمی‌شوند ویا خبر نمی‌دهند.»

در جنگ دو دهه‌ی اخیر حدود ۱۵۰ هزار شهروند افغانستان کشته شده اند. از این میان بیش از ۴۷ هزار آن‌ها غیر نظامیان بوده‌اند.

تمامی طرف‌های درگیر، به شمول طالبان، نیروهای مسلح دولت پیشین، قوای ناتو شامل ایالات متحده و بریتانیا، در کشتن غیر نظامیان مشمول زنان و کودکان دست داشته اند.

بر بنیاد گزارش‌‌های سالانه‌ی دفتر نمایندگی سیاسی ملل متحد (یوناما) حدود ۱۱ درصد تلفات ملکی ناشی از بمبماران قوای ناتو، به شمول بریتانیا بوده است. و مسئولیت حدود ۳۰ درصد تلفات غیر نظامیان نیز بر دوش نیروهای مسلح دولت پیشین افغانستان بوده است.

اما گزارش‌های یوناما نشان می دهد که مسئولیت بیش از ۶۰ درصد تلفات ملکی بر دوش طالبان است. این افراد غیر نظامی بیشتر در حملات انتحاری، بم‌های کنار جاده و جنگ‌های طالبان کشته شده اند.

سراج‌الدین حقانی، برادر بزرگ انس حقانی، در یک سخنرانی در قندهار مسئولیت بیش از ۱ هزار و ۵۰ حمله‌ی انتحاری را بر دوش گرفت.

سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه‌ی حقانی، اکنون وزیر داخله طالبان است.