جهان

اوج‌گیری دوباره کرونا؛ مسافران چینی پیش از سفر به اروپا باید آزمایش شوند

در پی اوج گیری دوباره کرونا در چین بیشتر کشورهای جهان از مسافران چینی می‌خواهند که چند روز پیش از خروج از این کشور آزمایش‌های کووید-۱۹ را انجام دهند.

چین از روز یکشنبه به قرنظین کردن مسافران ورودی پایان می‌دهد.

این تازه‌ترین اقدام برای برداشتن محدودیت‌های شدید کرونایی است که در پی اعتراضات تاریخی شهروندان چین علیه سیاست «صفر کووید» دولت این کشور اعمال شده است.

این در حالی است که شیوع ویروس کرونا در چین دوباره اوج گرفته است. مراکز درمانی مملوع از بیمار شده و داروخانه ها نیز داروی کافی در اختیار ندارند که این میتواند یک زنگ خطر دیگر به جهان محسوب شود.

یونان، آلمان و سویدن روز پنجشنبه در جمع ده‌ها کشوری پیوستند که از مسافران چینی میخواهند پیش از سفر به این کشورها آزمایش کووید-۱۹ انجام دهند.

از سوی هم سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که اطلاعات رسمی ابتلا به ویروس از سوی چین میزان واقعی شیوع آن را کمتر گزارش می‌کند.

در همین حال مقامات چینی و رسانه های دولتی این کشور با دفاع از مدیریت شیوع این بیماری، شدت موج را کم اهمیت جلوه می دهند و الزامات سفر خارجی برای شهروندان این کشور را محکوم می کنند.

در پی توصیه اتحادیه اروپا به مسافران چینی برای انجام آزمایش کرونا پیش از پرواز، مایو نینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز جمعه از احتمال روی دست گرفتن اقدامات متقابل علیه مسافران اروپایی هشدار داد.

مایو در یک کنفرانس مطبوعاتی در پکن گفت: “اتحادیه اروپا باید بیشتر به صداهای منطقی گوش دهد و با پیشگیری و کنترل اپیدمی چین به طور عینی و منصفانه رفتار کند.”

گلوبل تایمز در سرمقاله ای گفته است که برخی از رسانه ها و سیاستمداران غربی صرف نظر از اقداماتی که چین «هرگز راضی نخواهند شد.»

با این حال، صنعت هوانوردی جهانی که در پی محدودیت‌های همه گیری آسیب دیده است، از تصمیمات برای تحمیل آزمایش بر مسافران چینی انتقاد کرده است.

چین پس از ۸ جنوری همچنان از مسافران خارجی میخواهد که پیش از سفر به این کشور آزمایش کرونا انجام دهند.