افغانستان

روزهای دشوار زندگی خبرنگاری از افغانستان که به پاکستان رفته است

برخی از خبرنگاران زن که پس از سقوط حکومت پیشین برای نجات جان‌شان به کشور پاکستان رفته‌اند می‌گویند که با گذشت بیشتر از هشت ماه هیچ نهاد مددرسان با آنها همکاری نکرده و از سوی طالبان مورد تهدید قرار دارند.

روایت زندگی لینا، یک خبرنگار زن

لینا محمدی یکی از بانوان خبرنگار در زون شمال کشور بوده که اکنون در کشور پاکستان در اوضاع بدی به سر می‌برد، او می‌گوید که در حکومت پیشین چندین بار از سوی افراد ناشناس لت‌وکوب شده و از حمله‌های مسلحانه جان سالم برده است و حالا در حالت بی‌سرنوشتی به سر می‌برد.

بانو محمدی که ۲۸ سال سن دارد؛ متولد ولایت پروان است و سه سال در رسانه‌های محلی ولایت پروان به عنوان گوینده و گزارشگر رادیو در زون شمال کشور فعالیت کرده است.

او در کنار کار رسانه‌ای در فعالیت‌های مدنی و حقوقی در بخش زنان هم کار کرده و در سازمان‌های مختلف وظایف متفاوتی را انجام داده است.

لینا می‌گوید: با روی کارآمدن دوباره طالبان در افغانستان فرصت کار و فعالیت‌ در رسانه‌ها از او گرفته شده و حالا هشت ماه است که در کشور پاکستان در انتظار دریافت پناهندگی از یک کشور دیگری است.

این خبرنگار ادعا می‌کند که او و خانواده‌اش

مصون نیستند و بارها از طریق صفحات مجازی توسط افراد وابسته به گروه‌های مخالف اخطاریه دریافت کرده‌اند.

او در ادامه گفت که بعد از تسلط طالبان هزاران خبرنگار در کشور پاکستان در حالت بدی به سر می‌برند و با گذشت هر روز مشکل ویزه آنها بیشتر می‌شود.

لینا درحالی که نگران است که کشور پاکستان او را به افغانستان بازگرداند گفت: اگر قرار باشد که من به دست طالبان بیفتم قبل از آن خودم به زندگی‌ام خاتمه می‌دهم.

با این حال؛ رنج مهاجرت و آوارگی و در کنار آن تهدیدات امنیتی موضوعی‌است که عموم پناهجویان افغانستان را آزار می‌دهد. ولی خبرنگاران‌ که از آنها به عنوان صدای مردم یاد می‌شود، ماه‌ها است که در پاکستان به دلیل شرایط بد اقتصادی در شرایط بدی به سر می‌برند. در کنار آن موضوع تمدید اقامت ویزای آنها توسط دولت پاکستان موضوعی است که آنان را نگران کرده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارشی افغانستان را خطرناک‌ترین کشور برای خبرنگاران دانسته است.

گزارشگران بدون مرز در گزارشی که در تاریخ ۹ جدی منتشر کرده آورده است که افغانستان پس از عراق و‌ سوریه، خطرناک‌ترین کشور برای خبرنگاران است.

این در حالی است که پس از سقوط افغانستان در ۱۵ اگست ۲۰۲۱، صد‌ها فعال مدنی از جمله خبرنگاران مجبور به ترک کشورشان شدند و شماری از خبرنگاران هنوز هم در افغانستان به سر می‌برند و از ترس اقدام تلافی جویانه‌ی طالبان در خفا زندگی می‌کنند.

در ۱۶ ماهی که از سقوط افغانستان به دست گروه طالبان می‌گذرد. ده‌ها خبرنگار تهدید،‌ بازداشت و لت و کوب شده‌اند.