افغانستان

باشندگان غور: ما را از تاریکی و بی‌برقی نجات دهید

شماری از باشندگان شهر فیروزکوه، مرکز ولایت غور، با انتقاد از مسؤولان حکومت‌های گذشته و طالبان می‌گویند که هیچ مسؤولی در این ولایت به فکر رفع مشکلات مردم نیست و پروژه‌های عمرانی در غور در جریان ۲۰ سال گذشته یکی پی دیگر متوقف شدند.

همزمان با آغاز به کار حکومت وحدت ملی، کار ساخت بند برق پوزلیچ در شرق شهر فیروزکوه آغاز شد؛ اما به دلیل دست به‌دست شدن کار این پروژه بین شرکت‌ها و بی توجهی مسؤولان دولتی، این پروژه‌ی حیاتی نیز متوقف و سپس لغو شد.

اما دولت در آن زمان پس از لغو پروژه‌ی بند برق پوزلیچ، کار ساخت پنج میگاوات برق خورشیدی را با هزینه‌ی بیش از ۱۱ میلیون دالر امریکایی روی‌دست گرفت.

ضیاءالحق اکبری، یکی از باشندگان شهر فیروزکوه به خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید: «واقعن دولت‌های گذشته در حق مردم جفا کردند. آنان کار بند برق پوزلیج را که خیلی پیش رفته بود، متوقف کردند و این پروژه‌ی حیاتی از بین رفت و گم شد. پس از آن گفتند برق سولری می‌سازیم، این برنامه‌ هم یک کمی کار شد و دیگر گم شد، فقط حکومت‌ها مردم را فریب می‌دهند.»

فیض‌الدین، یکی دیگر از باشندگان غور نیز می‌گوید: «با آنکه ماه‌ها به‌خاطر برق‌رسانی و سرک‌سازی در شهر فیروزکوه اعتراض کردیم و از دولت مرکزی خواستیم تا مردم را از تاریکی و مشکلات ترانسپورتی نجات دهند؛ اما دولت به هیچ یک از خواسته‌های آنان توجهی نکرده‌است.»

باشندگان غور طالبان را به بی‌توجهی در برابر پروژه‌های اساسی در این ولایت متهم کرده و می‌گویند که این گروه نیز به فکر آبادی و رفع مشکلات مردم نیستند و تاهنوز کوچک‌ترین کاری برای بی‌سرنوشتی پروژه‌ی پنج میگاوات برق خورشیدی در این ولایت نکردند.

آنان از طالبان و جامعه‌ی جهانی می‌خواهند تا در ساخت پنج میگاوات برق خورشیدی توجه جدی کنند و مردم این ولایت را از تاریکی و بدبختی نجات دهند.

در همین حال، مسؤولان محلی غور می‌گویند که پروژه‌ی پنج میگاوات برق خورشیدی این ولایت هم مانند پروژه‌ی بند برق پوزلیچ بی‌سرنوشت و ناکام مانده‌است.

این مسؤول محلی که نخواست از وی نام برده شود، به خبرنگار تلویزیون آمو گفت: «پروژه‌ی برق خورشیدی کارهایش خوب پیش رفته بود، پایه‌ها هم جور شده بود، سروی هم صورت گرفته بود، یک مقدار تجهیزات هم خریداری و انتقال داده شده بود؛ اما متأسفانه به دلایل دست به‌دست شدن این پروژه بین شرکت‌ها و بی‌توجهی مسؤولان حکومت گذشته، سرنوشت آن هم مثل پروژه‌ی بند برق پوزلیچ شده و تاهنوز کارش متوقف است.»

به گفته‌ی وی، در حال حاضر هیچ تلاشی برای ساخت این پروژه از سوی طالبان وجود ندارد.

غور ولایتی است که تنها شهر فیروزکوه مرکز این ولایت در ۲۴ ساعت، شبانه‌روز ۵ ساعت برق دارد. این برق نیز از طریق جنراتورهای دیزلی تأمین می‌شود و هزینه‌ی هر کیلوات آن در این ولایت بیش از ۳۵ افغانی است.