افغانستان

طالبان سه غیرنظامی را در پنجشیر بازداشت کرده‌اند

منابع محلی در ولایت پنجشیر می‌گویند که نیروهای استخبارات طالبان سه غیرنظامی را در مرکز و ولسوالی دره‌ی این ولایت بازداشت و زندانی کرده‌اند.

منابع به آمو گفتند که یکی از این غیرنظامیان عبدالرحمان نام دارد و باشنده‌ی روستای آستانه‌ی بازارک، مرکز ولایت پنجشیر است.

به‌گفته‌ی منابع، عبدالرحمان سه هفته قبل به‌خاطر تحویل‌دادن پول صرفیه‌ی برق به بازارک رفته بود و استخبارات طالبان وی را از داخل «کابل‌ بانک» بازداشت کرده و با خود برده است.

منابع افزودند که او در حال حاضر در ریاست استخبارات طالبان در ولایت پنجشیر زندانی است و اعضای خانواده‌اش اجازه‌ی ملاقات با او را ندارند.

بربنیاد اظهارات باشندگان محل، طالبان در مورد دلیل بازداشت عبدالرحمان به خانواده‌ی او چیزی نگفته‌اند. به‌گفته‌ی آنان، او هیچ ارتباطی با جبهات مخالف طالبان نداشته و از چند سال به این طرف بیکار بوده است.

منابع گفتند که در حال حاضر هیچ عضو مرد خانواده‌ی عبدالرحمان در پنجشیر نیست و طالبان به مادر و خواهر او اجازه‌ی ملاقات نداده‌اند.

از سویی هم، منابع در ولسوالی دره‌ی ولایت پنجشیر می‌گویند که نیروهای طالبان روز گذشته (سه‌شنبه، ۱۳ جدی) دو غیرنظامی به نام سراج‌الدین را از روستای خواجه، و خداداد را از روستای کهنسار منطقه‌ی عبدالله‌خیل این ولسوالی بازداشت کرده‌اند.

به‌گفته‌ی منابع، طالبان این دو مرد ۲۵ ساله و ۴۵ ساله را پس از بازداشت به زندان مرکزی ولایت پنجشیر در منطقه‌ی شتک منتقل کرده‌اند.

منابع افزودند که طالبان سراج‌الدین وخداداد را به اتهام همکاری با جبهه مقاومت ملی بازداشت کرده‌اند، اما او هیچ ارتباطی با این جبهه نداشته است.

طالبان تاکنون در این باره اظهارنظری نکرده‌اند.

این درحالی است که طالبان پیش از این نیز ده‌ها نفر را در پنجشیر به اتهام عضویت و همکاری با جبهه مقاومت بازداشت، زندانی و شکنجه کرده‌اند. در برخی موارد، بازداشت‌شدگان تحت شکنجه‌ی شدید طالبان جان باخته‌اند.