افغانستان

امضای قرارداد استخراج نفت از حوزه آمو دریا میان طالبان و یک شرکت چینی

اداره طالبان امروز پنجشنبه قراردادی را با یک شرکت چینی برای استخراج نفت از حوزه آمو دریا در شمال افغانستان امضا کرد.

این قرارداد با شرکت نفت و گاز آسیای میانه سین کیانگ (CAPEIC) امضا شد و نخستین توافقنامه‌ی کلان میان طالبان و یک شرکت خارجی از زمانی است که این گروه اداره افغانستان را به دست گرفت.

این اقدام چینی‌ها در واقع واکنشی از سوی دولت چین به حمله اخیر داعش به شهروندان این کشور در کابل بود.

وانگ یو، سفیر چین در افغانستان در یک نشست خبری در کابل گفت: «قرارداد نفت آمو دریا یک پروژه مهم بین چین و افغانستان است.»

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان درباره این قرارداد گفت که این پروژه مساحتی ۴۵۰۰ کیلومتر مربعی را در سه ولایت شمال (سرپل، جوزجان و فاریاب) پوشش می‌دهد و از این بخش‌ها نفت استخراج خواهد شد.

به گفته او، استخراج روزانه نفت از این بخش از ۱۰۰۰ تُن در روز به ۲۰ هزار تُن افزایش خواهد یافت.

براساس این قرارداد شرکت چینی در سال نخست ۱۵۰ میلیون دالر و در سه سال آینده ۵۴۰ میلیون دالر در این پروژه سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

به گفته او، در این پروژه اداره طالبان ۲۰ درصد سرمایه‌گذاری کرده است و سهم این گروه در سال‌های آینده تا ۷۵ درصد افزایش خواهد یافت.

شهاب‌الدین دلاور، وزیر معادن طالبان در نشستی در کابل گفت که در قرارداد پیشین این پروژه تعدیلاتی آمده است و یکی از آنان این است که ۳ هزار کارمندی که به این پروژه نیاز است، همه باید شهروندان افغانستان باشند.

به گفته او، بخش دیگر آن این است که اگر موارد قرارداد تا یک‌سال عملی نشوند، قرارداد به‌گونه‌ی خودی فسخ خواهد شد و مدت این قرارداد ۲۵ سال است.

سابقه قرارداد حوزه آمو دریا

این بار نخست نیست که قرارداد استخراج نفت در حوزه آمودریا با شرکت‌های خارجی امضا می‌شود.

در عقرب ۱۳۹۱ در حکومت جمهوریت یک شرکت چینی با نام «اس ان پی سی» استخراج نفت در این حوزه را آغاز کرد و بر بنیاد این قرارداد، ۱ هزار و ۹۵۰ بشکه نفت روزانه از این حوزه استخراج می‌شد. قرارداد این پروژه در عقرب ۱۳۹۰ امضا شده بود.

این شرکت چینی که یکی از شرکت‌های داوطلب برای استخراج میدان نفتی آمو دریا بود. ۱۵ درصد امتیاز از استخراج این میدان نفتی به حکومت افغانستان پیشنهاد شده بود که بلندترین پیشنهاد در میان شرکت‌های داوطلب بود.

بر بنیاد آمارهای وزارت معادن حکومت گذشته ذخایر نفتی حوزه آمو دریا در حدود ۸۰ میلیون بیرل تخمین می‌شود.

در سال ۱۳۹۰ داوطلبی برای دریافت این پروژه ۱۲ شرکت اشتراک کرده بودند که از این میان شرکت چینایی سی. ان. پی. سی انترنشنل برنده شد.

این در حالی است که تاکنون هیچ کشوری از جمله چین، طالبان را به عنوان حکومت قانونی افغانستان به رسمیت نشناخته است. اما چین از روزهای اول بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان برای سرمایه‌گذاری در بخش معادن افغانستان خیز برداشته بود.

حوزه دریایی آمو نفوس بیش از ۵۰ میلیون تن را در خود جای داده است و افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبیکستان مشترکا از منابع آبی آن سود می‌برند.

این حوزه دریایی مساحتی بیش از ۵۳۰هزار کیلومتر مربع را در بر می‌گیرد و سالانه حدود ۷۰-۶۷ میلیارد متر مکعب آب تولید می‌کند.