افغانستان

شکایت متقاضیان دریافتِ ویزای «اس آی وی» از روند کُند رسیدگی به پرونده‌ها

متقاضیان دریافتِ ویزا‌ی ویژه‌ی مهاجرت به امریکا (اس آی وی) از کُندی در روند پیش‌رفت پرونده‌های شان نگران اند .

شماری از شهروندان افغانستان که مشمول برنامه‌ی ویژه‌ی مهرباجرت به امریکا (اس آی وی) هستند، از نرسیدگی به موقع در روند کار پرونده‌های شان نگران هستند و می‌گویند که در حالت بدی به سر می‌برند و باید به آنها توجه شود.

جاوید پویا، یکی از افرادی است که مشمول این روند است. او به خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید که مدت شش سال با نیروهای امریکایی در بخشِ کمره‌های امنیتی و آی تی کار کرده‌است.

او پس از سقوط افغانستان به دست طالبان، به اس آی وی درخواست داده و توانسته‌است که شماره‌ی پرونده دریافت کند؛ اما با گذشت ماه‌ها، هیچ پیش‌رفتی در این زمینه به وجود نیامده‌است .

پویا می‌گوید: «مدت‌ها است که از جا و مکان اصلی خود نقل مکان کرده و زیر تهدید امنیتی قرار دارم. خواست من و دیگران از وزارت خارجه‌ی امریکا این است که هر چه عاجل‌تر به پرونده‌های ما رسیدگی کنند.»

وزارت خارجه‌ی امریکا در ماه جولای ۲۰۲۱ نزدیک به ۸ هزار ویزای ویژه‌ی مهاجرت اضافی را برای شهروندان افغانستان تأیید کرد و به این حساب از سال ۲۰۱۴ تاکنون ۳۴ هزار و ۵۰۰ ویزا از سوی آن کشور برای شهروندان افغانستان اختصاص یافته‌است.

محمد اشرف، یکی دیگر از متقاضیان ویزای مهاجرت به امریکا می‌گوید: «سال‌های متمادی با نیروهای ناتو و آیساف کار کرده و حالا در بی‌سرنوشتی مطلق است. تمام کارهای من تکمیل است و برای ما گفته شده که منتظر تماس تیلفون باشید؛ اما با گذشت بیش‌تر از شش ماه، هیچ‌گونه پیش‌رفتی در کارهایم وجود ندارد.»

او ادامه داد که در وضعیت ناگوار اقتصادی به سر می‌برد و نمی‌تواند برای پی‌گیری کارهایش، به کشور سوم برود.

براساس گزارش‌های منتشر شده، از زمان سقوط حکومت پیشین به دست طالبان، تا حال نزدیک به ۱۷۰ هزار متقاضی ویزهای اس آی وی درخواست پناهندگی داده‌اند که در این میان، به تعداد ۷۰ هزار نفر در انتظار دریافت ویزا هستند و بیش از ۶۰ هزار پرونده جعلی بوده‌است.

میلاد سیّد خیلی، یکی دیگر از دارندگان پرونده‌ی اس آی وی می‌گوید که در ۲۲ اگست سال ۲۰۲۱ اقدام کرده‌است؛ اما با گذشت بیش‌تر از یک‌سال، در کارهایش پیش‌رفتی نمی‌بیند و این موضوع سبب نگرانی او شده‌است.

وی در ادامه گفت: «به نهادهای مربوطه ایمیل دادم؛ اما ماه‌ها منتظر هستم تا جواب آنها را دریافت کنم و از نهادها می‌خواهم که به کارهای شان سرعت بدهند تا از حالت بی‌سرنوشتی نجات یابم.»

در همین حال، وزارت خارجه‌ی امریکا در آگهی‌نامه‌ای که در ماه جوزای سال روان منتشر کرد، اعلام کرده‌است که روند طی مراحل صدور ویزای ویژه‌ی مهاجرت به امریکا (اس آی وی) را برای شهروندان افغانستان سرعت بخشیده‌است.

در ادامه‌ی این آگهی‌نامه آمده است که با افزایش شمار کارکنان در سفارت‌خانه‌های امریکا در کشور‌های ثالث، این روند سریع و شرایط آن ساده‌تر شده‌است.

این در حالی است که دولت امریکا پس از سقوط افغانستان به دست طالبان، از پانزدهم اگست سال ۲۰۲۱ در دو هفته‌ی نخست حاکمیت طالبان، با پروازهای ویژه‌ی تخلیه، نزدیک به ۱۲۴ هزار تن را از افغانستان بیرون کرد.