زنان

محدودیت تازه طالبان بر گشت‌وگذار زنان در جوزجان

تصویر یک زن در شهر کندهار. ثور ۱۴۰۱.

منابع محلی در ولایت جوزجان در شمال أفغانستان می‌گویند طالبان در این ولایت ممنوعیت تازه‌ای را برای زنان وضع کرده‌اند که براساس آن زنان نباید بدون برقع و چادری در شهر گشت‌وگذار کنند.

این منابع همچنان در گفت‌وگو با خبرنگار تلویزیون آمو تایید کردند که طالبان از چندی به این سو ابلاغیه‌هایی را در سطح شهر و مناطقی که زنان در آنجا بیشتر تجمع دارند  نصب کرده است و در آن از زنان خواسته شده تا مطابق عکسی که در ابلاغیه‌ها نشر شده چادری و برقع بپوشند.  

زنان در شهر شبرغان همچنان به آمو می‌گویند که افراد طالبان همه روزه با پوشیدن چپن‌های سفید و داشتن سلاح در شهر گشت‌وگذار می‌کنند و زنانی که برقع و چادری نداشته باشند را ایستاد کرده و آنان را تهدید می‌کنند که باید چادری و برقع بر سر کنند در غیر آن اجازه گشت‌وگذار در شهر را ندارند.

عارفه یکی از این زنان می‌گوید که طالبان دو تن از دختران را در نزدیکی بازار منتظم ایستاده کرده و آنان را تهدید کردند که باید برقع و چادری بر سر کنند در غیر آن نمی‌توانند در شهر رفت‌وآمد کنند.

او می‌افزاید: «دو دختر خانم لباس دراز داشتند، ماسک هم پوشیده بودند. اما کارمندان امر به معروف آنان را ایستاده کرده و با صدای بلند به آنان گفتند که این چیست که پوشیده‌اید؟ باید برقع یا چادری بپوشید در غیر آن اجازه گشت‌وگذار در شهر را ندارید.»

 زنان در جوزجان می‌گویند که این افراد از ریاست امر به معروف و نهی از منکر طالبان هستند.

به گفته این زنان، یکی از این افراد لباس سفید دراز بر تن دارد و سه نیروی مسلح نیز در کنارش است. آنان چشمان‌شان را سرمه کرده و موهای دراز دارند و در بازارها و جاهایی که زنان بخاطر خرید می‌آیند، حضور دارند.

عادله یکی دیگر از زنانی است که به گفته خودش، طالبان او را تهدید کرده اند که اگر بار دیگر با صورت باز در شهر گشت‌وگذار کند او را تعقیب می‌کنند و خانه‌اش را پیدا خواهند کرد.

بانو عادله می‌افزاید: «۱۵ روز پیش زمانی که از محفل خواهرم از هوتل تاج محل بیرون می‌شدم با وجودی که حجاب کرده بودم و فقط کمی از صورتم باز بود، افراد امر به معروف آمدند و بسیار سرم داد زدند و گفتند این چه حالتی است؟ چرا صورتت باز است؟ من به حرفش گوش نکردم. یکی از آنان از پشتم دوید و مرا مردار خطاب کرد و گفت تا خانه‌ات تعقیبت می‌کنم ببینم که پدرت کیست.»

زنان در جوزجان می‌گویند که طالبان با گذشت هر روز بالای آنان محدودیت‌های بیشتر و سنگین‌تری وضع کرده و به آنان اجازه گشت‌وگذار در شهر را نمی‌دهند.

این محدودیت‌ها درحالی اعمال می‌شود که طالبان چندی قبل به رانندگان تکسی در شهر شبرغان دستور داده بودند که زنان را بدون محرم سوار نکنند.

این درحالی است که مقامات طالبان درباره این ادعاها چیزی نمی‌گویند.