بازرگانی

انتقاد کشاورزان در بغلان از توزیع «ناعادلانه» کمک‌ها

شماری از کشاورزان در بغلان می‌گویند در ۱۶ ماه پسین در بخش توزیع تخم اصلاح شده و کود کیمیاوی کمکی دریافت نکرده اند و به گفته‌ آنان، این کمک‎‌ها به گونه «ناعادلانه» توزیع می‌شوند.

به گفته اسدالله، یکی از این کشاورزان، پیش از این از سوی وزارت زراعت و مالداری برای آنان سالانه تخم اصلاح شده و کود کیمیاوی توزیع می‌شد اما در نزدیک به یک و نیم سال گذشته برای آنان کمکی نشده است.

او می‌گوید: «دوسال قبل گاه و ناگاه ما کشاورزان تخم بذری و کود کیمیاوی را از موسسات و حکومت دریافت می‌کردیم که در افزایش حاصلات ما بسیار موثر بود. اما با آمدن گروه طالبان از این کمک‌ها هیچ خبری نیست، دلیل آن هم حیف و میل و توزیع آن به اقارب خودشان است.»

این کشاورز می‌گوید که به دلیل بهای گزاف کود کیمیاوی امسال حاصلات آنان از ۷ تن به ۵ تن کاهش یافته است.

شماری از کشاورزان در ولسوالی بغلان مرکزی در بغلان ادعا می‌کنند که طالبان در این ولایت «مانع توزیع کمک تخم بذری و کود کیمیاوی به آنان شده‌اند.»

رحیم‌الله، کشاورز در بغلان می‌گوید: «من خودم دیدم که‌ ولسوال با چند تن از قوم‌هایش کودها و تخم بذری را در موتر بار کرده و با خود بردند.»

عجب گل، کشاورز در ولسوالی بغلان مرکزی، می‌گوید: «دفتر اکتید چند روز پیش میان کشاورزان بسته‌های زراعتی توزیع کرد. اما تمام دریافت کنندگان اقارب مقام‌های طالبان و یا کسانی بودند که نیم جریب زمین زراعتی هم نداشتند.»

احمدشاه که یک سال پیش گلخانه ساخته و هنوز نیمه کاره باقی مانده در این باره می‌گوید: «با همکاری یکی از موسسات کمک کننده این کار را شروع کردم اما این موسسه پس از اینکه طالبان از موسسات خواستند که با هماهنگی و اجازه آنان سروی و کمک کنند این کار متوقف شد نمی دانم چرا؟»

طالبان در باره ادعاهای این کشاورزان چیزی نمی‌گویند.

ولایت بغلان از جمله ولایت‌های زراعتی کشور است. برنج، گندم، ترکاری و میوه از جمله تولیدات زراعتی این ولایت محسوب می‌شود و برنج بغلانی که از شهرت زیادی برخوردار است که در این اواخر در بازار کمتر دیده می‌شود.

کشاورزان قیمت بالای کود کیمیاوی را در بازار یکی از دلایل پایین آمد سطح حاصلات برنج و دیگر اقلام زراعتی می‌دانند.

این‌ در حالی است که در سال‌های پیسین کشور شاهد خشکسالی و سیلاب های مخرب بود و بسیاری از زمین داران و کشاورزان متضرر شده‌اند.