افغانستان

نگرانی باشندگان فاریاب از افزایش جرم‌های جنایی

در یک ماه پسین، ۱۰ تن مشمول ۲ زن در ولایت فاریاب کشته شده‌است.

پس از تسلط طالبان در افغانستان، قتل‌های مرموز در کشور افزایش یافته‌است و شماری از نیروهای امنیتی که در دوره‌ی جمهوریت در چهارچوب نیروهای دفاعی وظیفه اجرا می‌کردند، ناپدید شده و پس از چندین روز جسد آنان در گوشه و کنار شهرهای مربوطه‌ی ‌شان پیدا شده‌است. برخی از این افراد توسط طالبان بازداشت و پس از چند روز جسد آنها ازسوی افراد این گروه به خانواده‌های شان سپرده شده‌است.

در این اواخر این رویدادها در ولایت فاریاب نیز افزایش یافته‌ و ۱۰ تن در رویدادهای گوناگون به قتل رسیده‌اند؛ موضوعی که باعث نگرانی ساکنان این ولایت شده‌است.

رویدادهای جنایی در فاریاب

روز دوشنبه ۷ ماه قوس جسد مردی به نام عبدالمالک، باشنده‌ی ولسوالی غور ماچِ فاریاب پس از دو هفته ناپدید شدن، از سوی افراد ناشناش از حومه‌ی شهر میمنه پیدا شد و طالبان جسد وی را به خانواده‌اش سپردند.

روز پنج‌شنبه ۱۰ قوس، فردی به اسم سعدالله یکی از نیروهای دوره‌ی جمهوریت، در ولسوالی کوهستان این ولایت از سوی افراد مسلح ناشناس به قتل رسید. گفته می‌شود که این فرد، از کارمندان دولت در دوره‌ی جمهوریت بوده‌است.

روز چهارشنبه ۱۶ ماه قوس یک دست‌فروش به نام محمد ظاهر توسط افراد کندک سرحدی طالبان پس از لت‌وکوب جان باخت و جسد او به خانواده‌اش تسلیم داده شد. وی به دلیل اینکه کراچی‌اش با موتر یکی از بزرگان طالبان تصادم ‌کرد، افراد طالبان او را لت‌وکوب کردند و در نهایت این فرد جان باخت.

سه شنبه ۶ جدی یک جوان ۳۰ ساله که باشنده‌ی ناحیه‌ی اول شهر میمنه مرکز این ولایت بود، شب‌هنگام توسط افراد مسلح ناشناس به قتل رسید.

در ۱۰ قوس یک زن به اسم سمیه توسط فردی به نام نعمت‌الله پس از تجاوز در ولسوالی گرزیوان به قتل رسید.

در ۲۶ قوس یک زن به اسم مینا از سوی افراد ناشناس در روستای فریش گرزیوان کشته شد.

جسد فردی به نام عبدالمناف، پس از چند روز ناپدید شدن، در ولسوالی گرزیوان به دست آمد و پسرش به ظنِ قتل وی بازداشت شد.

یک فرد به نام نظام‌الدین در ۷ جدی در گرزیوان توسط افراد ناشناس با چاقو کشته شد.

یک فرد به نام حبیب موتر شوی، از سوی افراد مسلح ناشناس در روستای افغان‌کوت، در ناحیه‌ی ۵ شهر میمنه به قتل رسید.

رویدادهای قتل و جرم‌های جنایی، در گوشه و کنار شهر میمنه و ولسوالی‌های این ولایت در بیش از یک‌سال پسین به‌گونه‌ی چشم‌گیری افزایش داشته و سبب نگرانی باشندگان این ولایت شده‌است.

این رویدادها، نشان‌دهنده‌ی ناامنی در ولایت فاریاب است و آن‌گونه که باشندگان فاریاب می‌گویند، آنان در ساعات پایانی روز نمی‌توانند در شهر به راحتی گشت‌وگذار کنند.

باشندگان ولایت فاریاب از کم‌کاری و بی‌توجهی مسؤولان امنیتی طالبان سخن زده و می‌گویند که در بیش‌تر این قتل‌ها، افراد این گروه دست دارند و آنها کارمندان ملکی و نظامی پیشین را نخست ربوده و سپس به قتل می‌رسانند و جسدهای شان را به خانواده‌های آنها تسلیم می‌کنند.

یک تن از باشندگان ولایت فاریاب به شرط افشا نشدن نامش به خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید: زندگی با گذشت هر روز در این شهر سخت‌تر می‌شود. مردم در پایان روز و شب‌هنگام به دلیل ناپدید شدن افراد و قتل‌های مرموز، نمی‌توانند در میمنه گشت‌وگذار کنند و این شهر چهره‌ی ترس‌ناکی به خود گرفته‌است.

او می‌افزاید: «اجساد افراد به یک‌باره در شهر پیدا می‌شود و یا هم خود طالبان اجساد  را به خانواده‌های شان تسلیم می‌کنند و می‌گویند که آنان در حادثه‌ای به قتل رسیده‌اند. این موضوع ما را سخت نگران کرده‌است.»

یک تن از خبرنگاران در ولایت فاریاب به تلویزیون آمو می‌گوید که در این اواخر خبر کشته شدن چندین زن و مرد را نوشته؛ اما خبرهای قتل چندین تن دیگر را به دلیل اوضاع ناگوار امنیتی نتوانسته‌است پوشش دهد.

وی می‌افزاید: «در یک‌سال گذشته، کشته شدن افراد و قتل‌ها در فاریاب افزایش یافته‌است و به دلیل تهدیدهای طالبان ما نمی‌توانیم بسیاری از این قتل‌ها را پوشش بدهیم. طالبان برای ما تأکید می‌کنند که این مسایل را تعقیب نکنیم.»

با این حال، مقام‌های امنیتی در ولایت فاریاب برای مردم اطمینان می‌دهند که آنان این رویدادها را پی‌گیری می‌کنند و برای بهتر ساختن وضعیت امنیتی این ولایت تلاش خواهند کرد.

باشندگان این ولایت می‌گویند که با گذشت هر روز آمار این رویدادها رو به افزایش است و ناامنی هر روز در فاریاب بیش‌تر می‌شود.