افغانستان

روایت آوارگان غور از شرایط سخت زندگی در زمستان

شماری از خانواده‌های بی‌جا شده و نیازمند در ولایت غور، از احتمال وقوع فاجعه‌ی انسانی در زمستان جاری خبر می‌دهند. این خانواده‌ها می‌گویند که همزمان با کاهش کمک‌ نهادهای امدادرسان، با وضعیت دشواری زندگی خود را سپری می‌کنند.

حبیب‌الله ۴۱ ساله، یکی از بی‌جا شدگان ولسوالی دولینه‌ی غور است. او یک ماه پیش، به دلیل ناداری و گرسنگی از روستای غارک این ولسوالی به شهر فیروزکوه آمد تا بتواند کودکانش را از مرگ نجات دهد.

حبیب‌الله می‌گوید که تا هنوز هیچ کمکی از سوی طالبان و نهادهای امدادرسان دریافت نکرده و در وضعیت سختی زندگی می‌کند.

او در گفت‌وگو با خبرنگار تلویزیون آمو می‌افزاید: «تقریبن یک ماه شد از دست گرسنگی، از ولسوالی به قریه‌ی گل دره‌ شیخای شهر فیروزکوه آمدم، اقوام هر کدام یک کمکی به من کردند. ما هیچ نداریم. پول نداریم که یک مَن آرد بگیریم یا یک کیلو شیرینی بگیرم، اگر به ما کمک نشود، کودکانم از سردی و گرسنگی می‌میرند.»

تنها حبیب‌الله نیست که با مشکل ناداری و گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کند.

گل احمد ۳۱ ساله، یکی دیگر از بی‌جاشدگان منطقه‌ی میدانکِ بره‌خانه‌ی شهر فیروزکوه می‌گوید که به سختی می‌تواند مخارج خانواده‌اش را تأمین کند.

گل احمد در صحبت با خبرنگار تلویزیون آمو علاوه می‌کند: «یک‌سال می‌شود که به اینجا آمدیم، به ما هیچ کمکی نرسیده، هیچ کسی به فکر ما نیست، روزانه در بدل ۱۰۰ تا ۱۵۰ افغانی چاه می‌کَنم و این پول نمی‌تواند نیازهای خانواده‌‌ام را رفع کند. ما فعلن غذا برای خوردن و هیزم برای گرم کردن خانه‌ی خود نداریم، کودکان من از سرمای هوا مریض شده‌اند. اگر مؤسسات و دولت کمک نکنند، طفل‌های من از گرسنگی و سردی خواهند مُرد.»

در همین حال تسلا جلایی، رییس شورای گل‌دره‌ی شهر فیروزکوه می‌گوید که در اینجا ده‌ها فرد معلول و نابینا وجود دارند که در وضعیت ناگوار اقتصادی به سر می‌برند.

وی در صحبت با تلویزیون آمو می‌گوید: «تا به حال به هر شکلی که بود، کمک‌های غذایی سازمان ملل متحد به همین مردم داده می‌شد؛ اما حالا که همه‌‌ای کمک‌ها قطع شده، واقعن مردم دچار مشکل شدند، ما افراد کور، افراد معلول و زنان بیوه داریم که نان برای خوردن و هیزم برای گرم کردن ندارند.»

او هشدار می‌دهد، در صورتی که نهادهای امدادرسان و اداره‌ی طالبان به وضعیت مردم رسیدگی نکنند، در این روستا فاجعه‌ی انسانی رخ خواهد داد.

مسوولان طالبان در ولایت غور در پاسخ به سوال خبرنگار آمو درباره اقدامات انجام شده برای رسیدگی به وضعیت این بیجاشدگان گفت: «تیم‌های ما به آن ساحه همیشه سروی داشتند و همچنان برنامه‌های حمایت کننده برای مردم این مناطق غور روی دست گرفته شده است.»

او در ادامه گفت: «کمک‌هایی برای بیجا شدگان صورت گرفته است. امسال سرمای زمستان بی‌سابقه است و تمام نقاط غور خصوصا شهر فیروز کوه را متاثر ساخته است. بیجا شدگان مشکلات بخصوص خود را دارند و ما برای حل این مشکلات تلاش می‌کنیم.»

باشندگان روستای گل‌دره در حالی از وضعیت بدِ اقتصادی شان شکایت می‌کنند که پیش از این طالبان در چندین روستای ولسوالی دولینه‌ی این ولایت، مواد توزیع شده‌ی مؤسسه‌ی ورلدویژن را از مردم پس گرفته‌اند.