افغانستان

خالد قادری از زندان طالبان آزاد شد

خالد قادری شاعر و فعال رسانه‌ای در شهر هرات پس از آنکه زمستان سال گذشته به اتهام نشر مطالب انتقادی از سوی استخبارات طالبان بازداشت شد، امروز از زندان آزاد شد.

خالد قادری که پس از روی کار آمدن حکومت طالبان در یکی مراکز توزیع تذکره‌های الکترونیکی کار می‌کرد زمستان سال گذشته به اتهام نشر مطالب انتقادی از سوی استخبارات طالبان بازداشت شد و دادگاه نظامی طالبان وی را به یک سال زندان محکوم کرده بود.

خالد قادری، گوینده رادیو نوروز در شهر هرات بود و به اتهام انتقاد از نظام بازداشت و زندانی شده بود. او نخستین خبرنگاری بود که در یک دادگاه نظامی محاکمه می‌شود.

خالد قادری همراه با دو فعال مدنی روز سه‌شنبه، ۲۶ آوریل سال ۲۰۲۱ (۶ ثور ۱۴۰۱)، در یک دادگاه نظامی محاکمه شده‌اند. خالد قادری به یک سال زندان و فیض غوری و یک فعال مدنی دیگر یکی به شش ماه و دیگری به دو سال زندان محکوم شدند.

استخبارات طالبان خالد قادری، شاعر و گوینده رادیو نوروز، را در تاریخ ۲۶ حوت ۱۴۰۰ به اتهام انتقاد از نظام در هرات بازداشت کرد.

او در رشته اقتصاد در هند تحصیل کرده و کتاب شعری به نام «آخرین درخت پاییز» از او منتشر شده است.

افزایش نقض آزادی رسانه‌ها در سال ۲۰۲۲

مرکز خبرنگاران افغانستان با پخش گزارش سالانه این مرکز درباره وضعیت رسانه‌ها و خبرنگاران در سال ۲۰۲۲ می گوید که خشونت‌ها در برابر خبرنگاران در مقایسه با سال پار میلادی«دو نیم برابر» شده است.

این سازمان می‌گوید در سال ۲۰۲۲، ۲۶۰ رویداد نقض حقوق خبرنگاران و کارمندان‌رسانه‌ای از سوی این نهاد به ثبت رسیده است.

رقمی که افزایش ۱۳۸ درصدی را در مقایسه با سال پار نشان می‌دهد.

یافته‌های مرکز خبرنگاران افغانستان نشان‌ می‌دهد که بیشترین مورد نقض حقوق خبرنگاران به شمول لت‌ و کوب، شکنجه و توهین تحقیر خبرنگاران از سوی نیروهای طالبان بوده است.

از میان ۲۶۰ رویداد خشونت با خبرنگاران، ۱۱۹ مورد آن بازداشت موقت خبرنگاران توام با خشونت بدنی و روانی، توهین و تحقیر بوده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید که در یک سال گذشته ۵۸ خبرنگار در کابل، ۱۱ خبرنگار در قندهار، ۱۱ خبرنگار در پکتیا، ۷ خبرنگار در غزنی، ۶ خبرنگار در فاریاب، ۹ خبرنگار در هرات، سمنگان و بامیان، ۸ خبرنگار در پروان، ارزگان، لوگر و غور و نیز ۹ خبرنگار دیگر در کاپیسا، بلخ، تخار، ننگرهار و خوست، هلمند، زابل، فراه، بادغیس بازداشت شدند.

بر بنیاد گزارش مرکز خبرنگاران افغانستان که در تاریخ ۹ جدی سال روان منتشر شد، از میان همه خبرنگاران بازداشت شده، دست کم ۳ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای به شمول، خالد قادری، مجری پیشین رادیو نوروز در هرات، از ۱۷ مارچ (امروز آزاد شد) ، فیض الله فیض‌‌بخش، خبرنگار آزاد از ۱۷ آگست در کابل و قدرت‌الله ترار، خبرنگار تلویزیون زرغون در خوست از ۱۱ نومبر سال روان میلادی تاکنون در بند طالبان اند.