فرهنگ و هنر

تابوت باستانی دزدی شده از امریکا به مصر بازگردانده شد

مقام های مصری خبرداده اند پس از آن که مقام های امریکایی تشخیص دادند یک تابوت چوبی باستانی که در موزیم علوم طبیعی هیوستون به نمایش گذاشته شده بود، سال ها پیش از این کشور دزدی شده است، به مصر بازگردانده شد.

این تابوت امروز دوشنبه ۲ جنوری ۲۰۲۲ از سوی دانیل روبینشتاین، کاردارسفارت ایالات متحده امریکا در مصر به مقام های این کشور تحویل داده شد.

این تحویل بیش از سه ماه پس از آن صورت گرفته¬است که دفتر دادستانی منطقهء منهاتن تشخیص داد که تابوت از ابو سر نکروپلیس در شمال قاهره غارت شده است.

اسوشیتید پرس به نقل از آلوین ال براگ، دادستان منطقه منهاتن، آورده است که این تابوت در سال ۲۰۰۸ از راه آلمان به ایالات متحده قاچاق شده بود.

در گزارش اسوشیتدپرس آمده است که این بازگرداندن بخشی از تلاش های دولت مصر برای جلوگیری از قاچاق آثار باستانی دزدیده شده است.

در سال ۲۰۲۱، مقام ها در قاهره موفق شدند ۵۳۰۰ اثر باستانی دزدیده شده را از سراسر جهان به مصر بازگردانند. مصطفی وزیری، عالی ترین مقام شورای عالی آثار باستانی مصر گفته است که قدمت این تابوت به اواخر دوره مصر باستان باز می گردد که از لشکرکشی اسکندر مقدونی در ۳۳۲ ق.م. شروع تا دوران آخرین فرمانروایان فراعنه از سال ۶۶۴ قبل از میلاد را در بر می گرفت.

وزیری گفته است این  تابوت نزدیک به ۳ متر (۹.۵ فوت) ارتفاع دارد و سقف آن با رنگ های درخشان رنگ آمیزی شده است، ممکن است متعلق به کشیش باستانی «آنخنمات» باشد. وی تاکید کرده است برخی از کتیبه های روی  تابوت پاک شده است.