ورزش

مهمترین رویدادهای ورزشی جهان در سال ۲۰۲۲

سال ۲۰۲۲ همانند دیگر بخش‌ها برای ورزش هم تمام شد و در این سال اتفاقات زیادی در دنیای ورزش افتاد. در این گزارش مهمترین اتفاقات دنیای ورزش را در سال ۲۰۲۲ میلادی مرور می‌کنیم.

تاثیرات کرونا بر ورزش در این سال کاهش یافت و جامعه ورزشی سال پرکاری را پشت سر گذاشت که از جمله آن می‌توانیم به تحریم‌های بین‌المللی به‌خاطر جنگ روسیه و اوکراین، بازنشستگی و مرگ‌های چندین اسطوره از جمله پله ۸۲ ساله بازیکن تیم ملی فوتبال برازیل و قهرمانی ارجنتاین در جام جهای فوتبال قطر اشاره کرد.

در ۲۴ فبروری سال ۲۰۲۲ که روسیه جنگ برعلیه اوکراین را آغاز کرد و این باعث شد که تیم‌های ورزشی روسیه از حضور در مسابقات بین‌المللی محروم شوند.

رومن آبراموویج، میلیاردر روسی و مالک باشگاه چلسی انگلیس به دلیل تحریم‌ها بعد از ۱۹ سال  مجبور شد این باشگاه را به فروش برساند.

جنوری

در این ماه تست کرونای لیونل مسی ستاره ارجنتاینی باشگاه پارسن جرمن مثبت شد.

نواک جوکوویچ صربستانی مرد اول تنیس جهان به دلیل ترزیق نکردن واکسن کرونا از حضور در رقابت‌های تنیس آزاد استرالیا باز ماند. اما بعدا مرد اول تنیس جهان در دادگاه علیه دولت استرالیا که ویزای او را قبل از مسابقات آزاد ۲۰۲۲ لغو کرده بودند برنده اعلام گردید.

نادال یک از بهترین‌های ورزش تنیس در فینال اوپن استرالیا دانیل مدودف را شکست داد و به اولین تنیسوری تبدیل شد که ۲۱ عنوان گرند اسلم را به دست می آورد و میسون گرین وود بازیکن تیم فوتبال منچستریونایتد انگلستان به اتهام تجاوز جنسی بازداشت شد.

فبروری

در این ماه بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ در چین برگزار شد و مراسم اختتامیه این بازی‌ها در سایه همه‌گیری کرونا و تحریم دیپلماتیک از سوی امریکا آغاز شد.

همچنان در این ماه تیم ملی فوتبال سنگال اولین قهرمانی خود را در جام ملت‌های آفریقا با شکست چهار بر دو مصر در دیدار نهایی این رقابت‌ها به دست آورد.

تیم فوتبال چلسی انگلیس در دیدار نهایی جام باشگاه‌های جهان توانست دو بر یک پالمیراس را شکست بدهد و عنوان قهرمانی را بدست آورد. مالک روسی باشگاه چلسی رومن ابراموویج مدیریت این باشگاه را به بنیاد خیریه آن واگذار کرد.

مارچ

منع شدن ورزشکاران پارالمپیک روسیه و بلاروس از اشتراک در بازی‌های زمستانی پارالمپیک ۲۰۲۲ پکن چین، برنده شدن الیود کیپچوگه ورزشکار کنیایی در ماراتن ۲۰۲۲ توکیو، تنیسور انگلیسی اندی ماری اعلام کرد که تمام جوایزی که در طول سال‌های ورزشی کسب کرده را به یونسیف اهدا خواهد کرد تا به کودکان اوکراینی کمک کند.

بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۲ پکن در استدیوم ملی پکن با برگزاری مراسم اختتامیه به پایان رسید. کریستین اریکسون، بازیکن دانمارکی برای اولین بار پس از ایست قلبی که در جریان رقابت‌های یوفا ۲۰۲۰ به آن مواجه شده بود برای تیم ملی کشورش بازی کرد.

ژاپن، عربستان سعودی، اروگوئه، اکوادور، سنگال، تونس، مراکش جواز حضور در جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ را کسب کردند. همچنین کانادا برای اولین‌بار پس از ۳۶ سال به رقابت‌های جام جهانی فوتبال راه یافت.

اپریل

بازیکن و کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال کلمبیا در یک رویداد رانندگی در گذشت.

آلیسون ورزشکار دوومیدانی آمریکا اعلام کرد که در پایان فصل بازنشسته خواهد شد.

تایسون بوکسور بریتانیایی با شکست دادن هموطن خود وایت عنوان سنگین وزن WBC را در لندن حفظ کرد.

تیم فوتبال رئال مادرید با شکست اسپانیول قهرمانی خود را در لالیگا اسپانیا قطعی کرد و در این ماه ترابزون اسپور با تساوی مقابل آنتایا اسپور بعد از سال ۱۹۸۴ قهرمان سوپر لیگ کشور ترکیه گردید.

می

باشگاه‌های فوتبال کشور روسیه از حضور در رقابت‌های فصل آینده یوفا از جمله لیگ قهرمانان اروپا محروم شدند. تیم ملی روسیه نیز از مسابقات یورو ۲۰۲۲ زنان یوفا محروم شد و پرتغال جایگزین آن‌ها شد.

پیراهن (دست خدا) دیگو مارادونا اسطوره فوتبال ارجنتاین به قیمت ۹ میلیون دلار در یک حراجی در لندن فروخته شد.

همچنین نوزدهمین دوره از بازی‌های آسیایی چین به خاطر نگرانی از شیوع کرونا به تعویق افتاد.

گروه تاد بوهلی برای خرید باشگاه چلسی انگلستان از رومن آبراموویج روسی با قراردادی به ارزش ۵.۲۴ میلیارد دلار نهایی شد.

آدریان پین، بازیکن پیشین NBA با اصابت گلوله در اورلاندو در سن ۳۱ سالگی در گذشت.

تیم فوتبال آینتراخت فرانکفورت در ضربات پنالتی توانست تیم فوتبال رنجرز را شکست بدهد و عنوان قهرمانی لیگ اروپا را بدست آورد.

جون

ارجنتاین در دیدار نهایی جام قهرمانان توانست سه بر صفر ایتالیا را شکست بدهد و عنوان قهرمانی فینالیسما را به دست آورد.

رافائل نادال با قهرمانی در رقابت‌های تنیس آزاد فرانسه توانست بیست و دومین قهرمانی گرند اسلم خود را بدست آرود.

تیم ملی فوتبال ولز پس از ۶۴ سال جواز حضور به رقابت‌های جام جهانی را بدست آورد.

محمد صلاح، ستاره مصری باشگاه لیورپول انگلستان بهترین بازیکن سال ۲۰۲۲ از سوی انجمن فوتبالیست‌های حرفه‌ای (PFA) انتخاب شد.

ارلینگ هالند ستاره فوتبال نروژ با عقد قرار داد به باشگاه منچستر سیتی انگلیستان پیوست.

استرالیا یکی از نماینده‌های آسیا به جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ راه پیدا کرد. در این ماه تیم ملی فوتبال کاستاریکا با برد مقابل نیوزیلند در پلی آف بین قاره‌ای به عنوان آخرین سهمیه جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ را به دست آورد.

سادیو مانه، بازیکن تیم ملی فوتبال سنگال پس از ۶ فصل حضور در لیورپول به بایرن مونیخ پیوست و رومل لوکاکو بلژیکی نیز به صورت قرضی از چلسی به اینترمیلان ایتالیا پیوست.

جولای

بازیکن مصری لیورپول انگلستان قرار داد خود را برای مدت طولانی با این باشگاه تمدید کرد. به دلیل شرایط نامناسب جوی در ساحل عاج جام ملت‌های آفریقا ۲۰۲۳ به سال ۲۰۲۴ موکول شد و قرار است این رقابت‌ها در جنوری و فبروری این سال برگزار شود.

گابریل ژسوس بازیکن برازیلی منچستر یونایتد به تیم فوتبال آرسنال پیوست و آنخل دی ماریا از پارسن جرمن فرانسه و پل پوگبا از تیم منچستر یونایتد جدا و به تیم یونتوس ایتالیا پیوستند.

رحیم استرلینگ با جدای از منچسترسیتی به چلسی پیوست. هم‌چنین روبرت لواندوفسکی ستاره لهستانی بایرن مونیخ آلمان به باشگاه بارسلونا اسپانیا پیوست. تیم رم ایتالیا پائولو دیبالا را در این ماه به خدمت گرفت.

برای دومین‌بار سادیومانه بازیکن تیم ملی فوتبال سنگال و تیم بایرن مونیخ آلمان برنده جایزه بهترین بازیکن سال آفریقا در سال ۲۰۲۲ گردید.

تیم ملی فوتبال زنان انگلیس با برتری دو بر یک مقابل آلمان قهرمان یورو ۲۰۲۲ زنان شد.

اگوست

با اعلام کنفدراسیون فوتبال امریکای جنوبی کشورهای ارجنتاین، اروگوئه پاراگوئه و شیلی درخواست میزبانی مشترک جام جهانی فوتبال ۲۰۳۰ را برای فیفا ارسال می‌کنند.

رئال مادرید با شکست آینتراخت فرانفکورت قهرمان سوپر کاپ یوفا ۲۰۲۲ شد.

کاسمیرو بازیکن برازیلی رئال مادرید اسپانیا از این تیم جدا و به منچستر یونایتد انگلستان پیوست.

کریم بنزما بازیکن فرانسوی رئال مادرید بهترین بازیکن سال یوفا انتخاب شد.

تیم فوتبال لیورپول بزرگترین برد را مقابل تیم بورنموث با نتیجه ۹ بر صفر رقم زد.

سپتامبر

رقابت‌های تنیس انفرادی اوپن امریکا در سال ۲۰۲۲ با قهرمانی کارلوس آلکاراز تنیسور اسپانیایی پایان یافت که این تنیس باز اولین قهرمانی گرند اسلم خود را بدست آورد.

یکی از خبرهای شوک آور سال ۲۰۲۲ میلادی در ماه سپتامبر اعلام شد که در آن راجر فدرر اسطوره سویسی و قهرمان ۲۰ دوره گرند اسلم اعلام نمود از تنیس وداع می‌کند.

روسیه که بعد از حمله بالای اوکراین از حضور در تمام رقابت‌های ورزشی محروم شده بود در این ماه یوفا یا اتحادیه فوتبال اروپا اعلام نمود که این کشور از حضور در رقابت‌های فوتبال یورو ۲۰۲۴ محروم خواهد بود.

نوامبر

رابرت لواندوفسکی ستاره تیم ملی لهستان که در فصل گذشته ۳۵ گول برای بایرن مونیخ آلمان و کسب ۷۰ امتیاز توانست بهترین گول‌زن اروپا شد کفش طلای اروپا را دریافت کرد.

عربستان در رقابت‌های جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر در نخستین دیدار گروهی توانست ارجنتاین مدعی را شکست بدهد و این پیروزی باعث گردید، دولت عربستان یک روز رخصتی عمومی اعلام کند.

اکتوبر

قهرمانی رقابت‌های بسکتبال زنان را امریکا با شکست چین توانست بدست آورد.

عنوان قهرمانی فرمول یک سال ۲۰۲۲ را مکس ورشتاپن راننده ردبول با بردن جایزه بزرگ ژاپن بدست آورد.

کریستیانو رونالدو که در ماه اکتوبر برای منچستر یونایتد توپ می‌زد توانست به اولین بازیکن تاریخ فوتبال تبدیل شود که در ۲۰ سال دوران حرفه‌ای خود به رکورد ۷۰۰ گول زده باشگاهی برسد.

در انتخاب بهترین‌های فوتبال در سال ۲۰۲۲ کریم بنزما فرانسوی برنده توپ طلا مردان شد و الکسیا پوتلاس ستاره بارسلونا اسپانیا نیز برای دومین سال پیاپی برنده توپ طلا زنان را کسب کرد.

دسامبر

آخرین ماه سال ۲۰۲۲ اتفاقات زیادی ورزشی را رقم زد که مهمترین آن قهرمانی ارجنتاین در رقابت‌های جام جهانی فوتبال قطر بود.

در جریان رقابت‌های جام‌ جهانی استفانی فراپارت، داور ۳۸ ساله‌ی فرانسوی اولین زنی بود که قضاوت یک بازی فوتبال در مسابقات جام جهانی را انجام داد. او بازی آلمان و کاستاریکا در دور گروهی را سوت زد و عمل‌کرد بی‌نقصی در این بازی داشت.

تیم ملی فوتبال آلمان که چهار بار قهرمان رقابت‌های جام جهانی شده بود برای دومین دوره جام جهانی پیاپی در مرحله گروهی این رقابت‌ها حذف شد.

مراکش به اولین کشور آفریقایی تبدیل شد که به مرحله نیمه نهایی جام جهانی راه یافت.

آرژانتین در یک دیدار هیجان‌انگیز و تماشایی توانست فرانسه را در ضربات پنالتی شکست بدهد و قهرمان جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر شود.

پله برزیلی، اسطوره‌ی دنیای فوتبال جهان پنجشنبه شب ۲۹ دسامبر در سن ۸۲ سالگی و پس از چند سال دست و پنجه نرم کردن با بیماری سرطان روده بزرگ، در شفاخانه آلبرت انشتین در شهر سائو پائولو از دنیا رفت.

آخرین رویداد ورزشی جهان در سال ۲۰۲۲ در روز آخر رقم خورد که در آن کریستیانو رونالدو ستاره پرتغالی فوتبال با قرار داد هنگفت سالانه ۲۰۰ میلیون یورو تا سال ۲۰۲۵ به باشگاه النصر عربستان پیوست.