ورزش

پایان تلخ سال ۲۰۲۲ برای خانواده فوتبال؛ پله اسطوره فوتبال درگذشت

پله برزیلی، اسطوره‌ی دنیای فوتبال جهان در سن ۸۲ سالگی درگذشت.

این اسطوره دنیای فوتبال پنجشنبه شب در سن ۸۲ سالگی و پس از چند سال دست و پنجه نرم کردن با بیماری سرطان روده بزرگ، در شفاخانه آلبرت انشتین در شهر سائو پائولو از دنیا رفت.

براساس گزارش های رسانه‌های برزیلی طی روزهای گذشته، کیموتراپی روی اسطوره فوتبال برزیل دیگر جواب نمی‌دهد و به همین دلیل پزشکان بیمارستان آلبرت انیشتین این روش درمانی را متوقف کرده‌اند.

پله یکی از بزرگترین بازیکنان تمام ادوار تلقی می‌شد و از سوی فیفا لقب برترین را گرفته‌است و نیز او یکی از موفق‌ترین و محبوب‌ترین چهره‌های ورزشی قرن بیستم بود.

پله در سال ۲۰۲۰ بعد از درگذشت مارادونا گفته بود که «دیگو، به زودی به تو ملحق خواهم شد تا در آسمان با یکدیگر فوتبال بازی کنیم.»

ادسون آرانتس دوناسیمنتو ملقب به پله، اسطوره برزیلی دنیای فوتبال به تاریخ ۲۳ اکتبر ۱۹۴۰ در شهر میناس گرایس کشور برازیل متولد شده بود.

وی فوتبال را از سال ۱۹۵۰ در سن ۱۰ سالگی شروع کرد و خیلی زود در سال ۱۹۵۸ با اینکه ۱۷ سال و چند ماه بیشتر نداشت در جام جهانی سوئد جوان‌ترین بازیکن برزیلی شناخته شد و همچنین توانست با گلزنی به افتخارات خویش بیفزاید.

پله ابتدا فوتبال خود را در باشگاه سانتوس آغاز کرد و ۱۹ فصل برای این تیم به میدان رفت که با انجام ۶۵۹ موفق به زدن ۶۴۳ گل شد.

این اسطوره همچنین سه فصل برای نیویورک کاسموس به میدان رفت و با انجام ۱۰۷ بازی موفق شد ۶۶ گل به ثمر برساند.

از پله به عنوان بهترین بازیکن تاریخ فوتبال یاد می‌کنند، او ۹۲ بار نیز پیراهن سلسائو را بین سال‌های ۱۹۵۷ تا ۱۹۷۱ بر تن کرد و ۷۷ گل به ثمر رساند.

او ضمن مهارت بازی به عنوان هافبک یا مهاجم، مهارت کامل بازی با هر دو پا را داشت. تمام‌کننده‌ای قهار بود، دریبل‌زنی بی‌نظیر و پاسوری به یاد ماندنی. او حتی – به عنوان یک فوروارد – تکل‌زن قهاری نیز بود. سرعت، قدرت و دقت شوت او از معروف‌ترین ویژگی‌هایش بودند.

پله تا چندی پیش مقام بهترین گلزن تاریخ تیم ملی کشورش را داشت اما نیمار با گلزنی مقابل کرواسی در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر در مرحله یک‌ چهارم نهایی، این عنوان را با او شریک شد.

جوایز و عناوین پله به اینجا خلاصه نمیشود بلکه او سه عنوان قهرمانی با برزیل در جام جهانی طی سال‌های ۱۹۵۸، ۱۹۶۲ و ۱۹۷۰ نیز کسب کرد.

کمیته بین‌المللی المپیک در سال ۱۹۹۹ از پله به عنوان ورزشکار قرن یاد کرد و نامش از سوی مجله تایم در فهرست ۱۰۰ شخصیت برجسته قرن بیستم قرار گرفت.

پله در سال ۲۰۰۰ از سوی فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال (IFFHS) به عنوان بازیکن برتر جهان انتخاب شد و همچنین یکی از دو برنده مشترک بازیکن قرن فیفا بود.

این اسطوره برازیلی در مجموع ۱۲۷۹ گل در ۱۳۶۳ بازی به ثمر رسانده است که شامل بازی‌های دوستانه نیز بوده‌ است و این موضوع از سوی رکوردهای جهانی گینس به رسمیت شناخته شده‌است.

پله در دوران بازیکنی خود سه جام جهانی را کسب کرد و رکوردهای بسیاری از جمله بیشترین گل در تاریخ فوتبال را شکست. از القاب دیگر او «ری» (شاه؛ سلطان) و «پرولا نگرا» (مروارید سیاه) بودند. او از نظر بسیاری از صاحب‌نظران، بزرگترین و بهترین بازیکن تاریخ فوتبال شناخته می‌شد.

اما یکی از موضوعات جالب اینست که پله در تمام دورانی که فوتبال بازی می‌کرد موفق به بردن توپ طلا نشده بود، در حالی که توپ طلا از سال ۱۹۵۶ میلادی اهدا می‌شد. (یعنی اولین سال بازی او در تیم سانتوس)؛ چرا که توپ طلا آن موقع تنها به بازیکنان اروپایی داده می‌شد.

پله تمام دوران فوتبال خود را در باشگاه برزیلی سانتوس بازی کرد و تنها در سال‌های آخر به آمریکا رفت تا برای کاسموس بازی کند.

پله در ۱۹۷۷ باز نشسته شد و او به عنوان شخصیتی ورزشی فعالیت کرد و مدتی وزیر ورزش برزیل بود؛ او اولین بازیکنی بود که از فیفا جایزه افتخاری بهترین بازیکن جهان را دریافت کرد؛ این اتفاق در سال ۲۰۱۴ میلادی رخ داد که در آن شب که مراسم اهدای توپ طلا بود به صورت افتخاری یک توپ طلا به پله نیز داده شد.

حضور پله در بیمارستان در چند هفته اخیر باعث شده بود که توجه ویژه‌ای به زندگی این اسطوره برزیل از سوی رسانه‌ها صورت بگیرد.

همراهی مداوم فرزندان او و خصوصا دو دخترش با تحسین بسیاری همراه بود.

ازدواج اول پله با رزمری دوس ریس بود که در سال ۱۹۶۶ با او ازدواج کرد. کلی ۵۵ ساله، ادینو ۵۲ ساله و جنیفر ۴۳ ساله از این ازدواج هستند و در واقع کلی یکی از دختران او است که در طول این مدت حتی یک روز هم پدرش را تنها نگذاشته و همواره در کنار او در بیمارستان حضور داشته و بخش زیادی از اطلاع رسانی درباره وضعیت او را نیز برعهده دارد.

ازدواج دوم پله با آسیریا سیساس بود که با توجه به بازنشستگی او در آن زمان توانست زندگی عادی‌تری را در کنار این همسرش که خواننده هم بود سپری کند. آنها در سال ۱۹۹۴ ازدواج کردند و جاشوا و سلسته که دوقلو و ۲۶ ساله هستند حاصل این ازدواج هستند. آنها نیز به همراه خمیما، دختر آسیریا، برای عیادت از پله و برگزاری جشن کریسمس در کنار پدرشان راهی بیمارستان شده بودند.

فلاویا، دیگر دختر پله، که ۵۴ سال دارد و این روزها به همراه کلی به صورت مداوم در بیمارستان حضور دارند نیز حاصل ارتباط او با سول لنیتا کورتز است و پس از انجام تست دی‌ان‌ای بود که پله سرپرستی او را پذیرفت.

همسر فعلی پله زنی تاجر و سرمایه‎‌گذار به نام کارسیا آئوکی است که ۵۷ سال دارد و همسر سوم او به حساب می‌آید. آنها در سال ۲۰۱۶ با یکدیگر ازدواج کردند.

درگذشت پله واکنش‌ها و پیام‌های تسلیت جامعه‌ی ورزشی خصوصآ فوتبال را به همراه داشته و همه در پیام‌های شان از پله به نیکویی، مرد تکرار ناشدنی و اسطوره یاد کردند.