فرهنگ و هنر

شکایت کتاب‌فروشان پُلِ سرخ از گرفتن مالیات توسط سه نهاد اداره‌ی طالبان

ناشران و کتاب‌‌فروشان در «مارکیت ملی» پل سرخ در کابل می‌گویند که با وجود داشتن جواز و پرداخت مالیات، باید به ناحیه‌ی مربوط نیز مالیه بپردازند و در صورت  نپرداختن آن، دکان‌های شان از سوی طالبان بسته خواهد شد.

یکی از دکان‌داران در این بازار به خبرنگار آمو گفت که هفته‌ی گذشته، طالبان تمامی دکان‌ها را مهرولاک کردند و گفتند که باید امر فعالیت را از ناحیه‌ی مربوط بگیرند .

این کتاب‌فروش که نمی‌خواهد هویتش فاش شود، در ادامه گفت: «قبلن ما دو مالیه به دولت پرداخت می‌کردیم؛ نخست هنگام دریافت جواز کار از سوی شهرداری و دوم در وقت پرداخت مالیه به وزارت مالیه؛ اما حالا پرداخت مالیه به ناحیه‌ی مربوط هم اضافه شده که در صورت نپرداختن آن، دکان‌های ما بسته خواهد شد.»

او در ادامه گفت که علاقه‌مندی جوانان به کتاب‌خوانی کم شده‌است و دلیل آن بسته شدن دروازه‌ی مکتب‌ها و در تازه ترین مورد بسته شدن دروازه‌ی دانشگاه‌ها به روی دختران است.

یکی از دکان‌داران دیگر در این بازار می‌گوید: «طالبان دکان ما را بسته کردند تا امر فعالیت را از ناحیه بگیریم. چندین بار به ناحیه رفتم؛ اما رییس ‌شان حضور نداشت. آنها در ازای اخذ مالیه، هیچ نوع امکاناتی به ما نمی‌دهند و معلوم نیست که این پول به جیب چه کسی می‌رود؟ حالا هم به صورت پنهانی دکان‌های ما باز است.»

این دکان‌داران می‌گویند که طالبان به آنها گفته‌اند که هیچ‌کس حق مصاحبه با رسانه‌ها را در این باره ندارد.

اما این تنها مشکل فعالان حوزه‌ی‌ کتاب در کابل نیست. آنان می‌گویند که اخیرن قیمت کاغذ و دیگر ملزومات چاپ و نشر بلند رفته‌است و طالبان هزینه‌ی انتقال کتاب از ایران به افغانستان را افزایش داده‌اند.

درهمین حال، سخن‌گوی شهرداری کابل این گفته‌ها را رّد کرده و می‌گوید که شهرداری کابل از دکان‌داران مالیه نمی‌گیرد.

نعمت‌الله بارکزی سخن‌گوی این نهاد افزود: «براساس قانون، هر شخص باید جواز شاروالی کابل را دریافت و به صورت قانونی فعالیت کند و مردم مکلف هستند که چه برای کار تخصصی و یا غیر تخصصی جواز بگیرند.»

او در ادامه گفت که شهرداری کابل مالیه نمی‌گیرد؛ اما نواحی مالیاتی که مربوط وزارت مالیه می‌شوند، از دکان‌داران مالیه می‌گیرند و آنان مربوط به وزارت مالیه هستند.

تحولات پسین در کشور، وجود دشواری‌های اقتصادی و نبود انگیزه برای کتاب‌خوانی در میان جوانان، فرهنگ کتاب‌خوانی را کاهش داده‌است .

این در حالی است که طالبان در ماه میزان سال جاری نیز به خاطر نپرداختن محصول جواز صنفی از سوی مؤسسات نشراتی و کتاب‌فروشی‌ها،‌ فروشگاه‌های کتاب واقع در مارکیت ملی را بسته کرده بودند.