فرهنگ و هنر

یک جوان در بلخ کتاب‌خانه‌ی آنلاین راه‌اندازی کرد

حبیب یادگار، جوانی است که در یک اقدام کم پیشینه، کتاب‌خانه‌ی آنلاینی را زیرِ نام «یادگار تایم» راه‌اندازی کرده‌است. او هدف از این کار را، دست‌رسی آسان دانش‌جویان و دانش‌آموزان به مواد درسی می‌داند.

این جوان برای اینکه هزینه‌ی راه‌اندازی این تارنمای (سایت )اینترنتی کاهش یابد، شب‌های زیادی را نخوابیده و تا صبح تلاش کرده که این تارنما را طراحی کند. او می‌گوید که سه بار ناامید شده؛ اما در نهایت مؤفق شده تا به آرزویش برسد.

یادگار با بیان اینکه این روزها جوانان، به ویژه دانش‌جویان به‌ دلایل گوناگون از دست‌رسی به کتاب محروم مانده‌اند، گفت: «امیدوارم با این کار بتوانم چالش‌های فرا روی دست‌رسی کتاب برای جوانان را کم کنم. من و هم‌ صنفی‌هایم در دانشگاه‌ همواره دنبال کتاب‌های درسی بودیم؛ اما آدرس مشخصی برای دست‌رسی به کتاب وجود نداشت و این دردآور بود.»

او یکی از اهداف راه‌اندازی این کتاب‌خانه را تغییر دید جهانیان به افغانستان دانست و ادامه داد: «جهان باید بداند که افغانستان تنها جای مرمی نیست،؛ بلکه جوانان این سرزمین برای کسب دانش نیز تلاش می‌کنند.»

برنامه‌های این جوان بلخی محدود به جغرافیای افغانستان نیست. او در طرح توسعه‌ی این کتاب‌خانه‌ی دیجیتال به این فکر است که خدمات رایگان کتاب را برای تمام مردم کشور و سایر فارسی زبانان در سراسر دنیا گسترش دهد.

این کتاب‌خانه‌ی آنلاین ۱۲ بخش دارد که یک بخش آن به مواد درسی معارف و بخش دیگر به مواد تدریسی دانشگاه اختصاص داده شده‌است. کتاب‌هایی برای کودک، روان‌شناسی، ساینس و فناوری از دیگر بخش‌های این کتاب‌خانه‌ی آنلاین است.

بیش‌تر کتاب‌هایی که در این تارنمای اینترنتی در دست‌رس است، به زبان فارسی است؛ اما کتاب‌هایی به زبان انگلیسی هم در این کتاب‌خانه‌ی دیجیتال دست‌یاب است. در این کتاب‌خانه‌ی آنلاین، کتاب‌هایی برای سنین مختلف وجود دارد و مراجعه کنندگان، افزون بر مطالعه‌ی آنلاین، می‌توانند این کتاب‌ها را دریافت (دانلود) کنند.

او می‌گوید که در وضع موجود، نیاز جدی است تا این گونه کارها برای بیداری جوانان انجام شود: «عصر علم است، جوانان ما نباید از دنیا عقب بمانند. آنها به جای اینکه وقت خود را در اینترنت صرف کنند، می‌توانند نسخه‌ی دیجیتالی کتاب را دریافت و مطالعه کنند.»

این جوان که در ولایت بلخ زندگی می‌کند، ادامه داد که در شرایطی که بانوان از آموزش به دور هستند، می‌توانند به این کتاب‌خانه‌ی آنلاین سر بزنند و مواد درسی مورد نیاز شان را به دست آورند.

صالحه سادات، یکی از دانش‌جویانی است که تازه از رفتن به دانشگاه‌ها محروم شده‌است. او می‌گوید که شکل‌گیری چنین کتاب‌خانه‌ای، فُرصت خوبی است تا دانش‌جویان و دانش‌آموزان دختر از درس‌های ‌شان عقب نمانند. وی می‌گوید: «واقعن از ایجاد این فرصت خرسند هستم. چنین کتاب‌خانه‌هایی به ما کمک خواهد کرد تا بتوانیم مواد درسی ‌مان را به دست آوریم. از جوانانی که توانایی دارند، انتظار داریم تا ما را در این شرایط سخت تنها نگذارند.»

این درحالی است که با بازگشت دوباره‌ی طالبان به قدرت، محدودیت‌ها بر کار و نحوه‌ی آموزش زنان و دختران افزایش یافته‌است. در تازه‌ترین اقدام، این گروه دروازه‌ی دانشگاه‌ها را به روی دختران بسته‌است؛ اقدامی که تا کنون واکنش‌های تند داخلی و بیرونی را به همراه داشته‌است.