جهان

«ترس و وحشت» در میان باشندگان بنو همزمان با ادامه گروگان‌گیری طالبان پاکستانی

دوشنبه شب و تقریبا ۲۴ ساعت پس از آن که زندانیان طالبان پاکستان بر نگهبانان یک مرکز ضد تروریسم حمله کردند و کنترل این مرکز را به دست گرفتند، تنش‌ها در شهر بنو در شمال غرب پاکستان ادامه دارد.

سخنگوی دولت ایالت خیبر پختونخواه پاکستان در این باره گفت که مقامات مذاکراتی را با شبه نظامیانی که چندین گروگان را در داخل زندان نگه داشته‌اند، آغاز کرده‌اند.

این مرکز در یک پایگاه نظامی دائمی ارتش پاکستان قرار دارد.

ساکنان شهر بنو درحالی که ترسیده‌اند در این باره گفته‌اند که از آنچه در جریان است؛ اطلاع کمی دارند. زیرا اینترنت کاملا قطع شده است.

جاوید حسین، یک پزشک ۲۵ ساله در این باره به عرب نیوز گفت: «به دلیل ترس غالب مردم حتی نمی‌توانند با یکدیگر صحبت کنند. خدمات اینترنت در این منطقه قطع شده است. این نادر است و به ندرت اتفاق می افتد.»

به گفته یک مغازه‌دار ۳۲ ساله که به دلیل ترس از امنیت خود از ذکر نامش خودداری کرد. در نتیجه مسدود شدن اینترنت، اکثر ساکنان از وضعیت دقیق بی‌اطلاع بودند.

او به عرب نیوز گفت: «ما نمی‌دانیم چه اتفاقی می‌افتد. اینترنت که معمولا در این منطقه سرعت خوبی دارد به حالت تعلیق درآمده است. در تلویزیون نیز هیچ پوشش خبری وجود ندارد، بنابراین ساکنان منطقه هیچ چیز در مورد آنچه در حال وقوع است نمی‌دانند.»

اوایل روز دوشنبه، ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌داد که یکی از گروگان‌ها در این مرکز که در بازداشت اعضای طالبان پاکستان یا TTP قرار دارد از مقامات درخواست می‌کند تا به یک راه حل مسالمت آمیز برای حل این مشکل دست یابند. هنوز مشخص نیست که چند نفر در این ماجرا نقش دارند.

این مرد که خود را معرفی نکرد، گفت: «ما از مردم می‌خواهیم که این موضوع از طریق مسالمت‌آمیز حل شود و از طالبان خواسته‌ایم که از شلیک یا استفاده از زور خودداری کنند».

دست‌کم دو مرد در این ویدئو دیده می‌شوند که اسلحه حمل می‌کنند و مراقب افراد گروگان گرفته شده هستند.

تحریک طالبان پاکستان روز دوشنبه در بیانیه‌ای تأیید کرد که زندانیان «چند افسر نظامی و کارکنان زندان» را در مرکز ضد تروریسم در بنو گروگان گرفته‌اند.

زندانیان اسلحه را از بازجویان خود گرفته‌اند

محمد علی سیف، سخنگوی دولت خیبر پختونخوا در این باره گفت که این مرکز محاصره شده است و عملیات برای باز پس گیری کنترل ساختمان «به زودی تکمیل خواهد شد.»

او پیشنهاداتی مبنی بر نفوذ در زندان را رد کرد و گفت که زندانیان اسلحه را از بازجویان خود ربوده و سایر زندانیان را آزاد کرده‌اند.

او به رویترز گفت که مقامات مذاکراتی را با شبه‌نظامیان در تلاش برای حل بحران آغاز کرده‌اند و هنوز پاسخی از تحریک طالبان پاکستان دریافت نکرده‌اند، اما بستگان ستیزه‌جویان و بزرگان قبیله‌ای در منطقه در این تلاش‌ها شرکت داشتند.

سیف گفت که حداقل یک مقام ضد تروریسم توسط ستیزه جویان کشته شده است.

او افزود که چند تن از اعضای مهم تحریک طالبان پاکستان در این مرکز حضور داشتند. او نگفت که چه تعداد از نیروهای امنیتی گروگان گرفته شده‌اند.

یک افسر اطلاعاتی به رویترز گفت که شش گروگان وجود دارد، چهار نظامی و دو افسر ضد تروریسم.

بحران گروگانگیری یک روز پس از آن رخ داد که تحریک طالبان پاکستان مسئولیت قتل چهار پولیس را در منطقه نزدیک لکی مروات بر عهده گرفت.

ارتش پاکستان شامگاه دوشنبه گفت که یک بمب‌گذار انتحاری یک کاروان امنیتی را در منطقه ناآرام وزیرستان شمالی هدف قرار داده و دست‌کم دو رهگذر و یک سرباز کشته شدند.

مقامات در شهر خزدار در جنوب غربی استان بلوچستان، گفتند که ۱۳ نفر در انفجاری در یک بازار شلوغ زخمی شدند. هیچ کس مسئولیت این دو حمله را که هر دو روز دوشنبه اتفاق افتاد، بر عهده نگرفته است.

مقامات پاکستانی در حال مبارزه با شورشیان تحریک طالبان پاکستان هستند. این گروه وابسته اما جدا از طالبان افغانستان است.

گروه دوم تلاش می‌کرد تا مذاکرات بین دولت پاکستان و تحریک طالبان پاکستان را میان‌جیگری کند. اما مذاکرات در سال جاری زمانی که این گروه به آتش بس پایان داد و متعهد شد که حملات خود را از سر بگیرد، شکست خورد.

تحریک طالبان پاکستان در بیانیه روز یکشنبه خود گزارش رسانه ها مبنی بر اینکه زندانیان درگیر در بحران گروگانگیری در بنو خواستار عبور امن به افغانستان هستند را رد کرد و گفت که آنها می‌خواهند به مناطق قبیله‌ای در وزیرستان شمالی یا جنوبی منتقل شوند.

این گروه افزود که دولت در ازای آن “پاسخ مثبتی” ارسال نکرده است.

تحریک طالبان پاکستان در این باره گفت: «تنها راه برای نجات پرسنل ارتش و کارکنان زندان که به گروگان گرفته شده اند، پذیرش خواسته های زندانیان و اجازه رفتن آنها به وزیرستان شمالی یا جنوبی است.»

ولسوالی بنو درست خارج از وزیرستان شمالی، منطقه ای قبیله ای است که با افغانستان هم مرز است و مدت ها پناهگاه امنی برای ستیزه جویان بوده است.

ارتش پاکستان از سال ۲۰۰۹ چندین عملیات را در مناطق قبیله ای انجام داده است که شبه نظامیان و رهبران آنها را مجبور به فرار از سراسر این کشور کرده است.