ساینس و تکنالوژی

سازنده‌ی یک موتر در افغانستان، از رویایی می‌گوید که به حقیقت پیوست

یک میخانیک در اداره‌ی تعلیمات تخنیکی و مسلکی افغانستان که پنج سال پیش کار ساخت بیرونی یک موتر سپورتی را آغاز کرده بود، می‌گوید که قرار است این موتر تبدیل به سفیر هم‌دلی شود و تمام روستاهای افغانستان را بگردد.

او که محمدرضا احمدی نام دارد، اولین موتر شرکت خود را ساخته‌است و دارای مدرک آموزشی ۱۴ پاس در بخش مهندسی ساختمان است.

رویای محال که به حقیقت پیوست

محمدرضا درباره‌ی دلیل تاسیس شرکت خود می‌گوید: «زمانی که تصمیم گرفتم اولین موتر را بسازم، هر جا که می‌رفتم می‌گفتند که تو نمی‌توانی. تا اینکه یک روز تصمیم گرفتم تا این موانع را از سر راه خود دور کیم و رسیدم به این روز که حتا فکرش را هم نمی‌کردم.»

او درباره‌ی گردآوری اعضای شرکتش می‌گوید: «می‌دانستم چگونه یک چیزی را بسازم؛ ولی نمی‌دانستم که چگونه باید این کار را انجام بدهم. همه با هم به صورت تکه تکه یک‌جا شدیم و به این نقطه رسیدیم.»

احمدی ادامه داد: «در کوتاه مدت کارخانه‌ی تولید نمونه‌ی اولیه ساخته خواهد شد و در انستیتوت آموزش همگانی صورت خواهد گرفت و به صورت اکادمیک هر قدر کسانی که توان‌مندی داشته باشند، جذب خواهند شد.»

این موتر تا به حال ۴۰ هزار دالر هزینه برداشته، ماشینش از کرولای جاپانی است، تایر، ویل و پرزه‌‌های آن نیز از بیرون از افغانستان آورده شده؛‌ اما طراحی و اجزای بیرونی آن از سوی این گروه چهار نفری ساخته شده‌است.

موتری از افغانستان در نمایش‌گاه قطر

غلام حیدر شهامت، رییس اداره‌ی تعلیمات تخنیکی و مسلکی زیرِ اداره‌ی طالبان گفته‌است که این موتر در نمایش‌گاه موتر سال ۲۰۲۳ که در قطر برگزار می‌شود، به نمایش گذاشته خواهد شد.

او در ادامه گفته‌است که اگر این موتر در نمایش‌گاه قطر که در ماه مارچ سالِ بعد میلادی برگزار می‌شود، اشتراک کند، پس از آن در مسابقات موتررانی که در ماه اکتوبر سال ۲۰۲۳ در قطر برگزار می‌شود، نیز اشتراک خواهد کرد.

قطر در دوم ماه مارچ، میزبان نمایش‌گاه جهانی گلف اکسپو است. در این نمایش‌گاه، سالانه دست‌آوردهای انستیتوت‌های مسلکی و آموزش‌های حرفه‌ای از کشورهای گوناگون جهان به نمایش گذاشته می‌شود.

رنگ، نام، نصبِ چراغ و طرح داخلی این موتر هنوز باقی مانده‌است که به گفته‌ی اداره‌ی تعلیمات تخنیکی و مسلکی افغانستان، به زودی آن‌ها نیز تکمیل خواهد شد.