جهان

۵ نفر در ایران به اعدام محکوم شدند

عکس از رویترز.

رسانه‌های دولتی ایران روز سه شنبه اعلام کردند که پنج نفر را به اتهام کشتن یکی از نیروهای بسیج که وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است به اعدام محکوم کرده و یازده نفر دیگر به زندان محکوم شدند.

 به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، این ۱۳ مرد و سه نوجوان متهم به قتل روح الله عجمیان، یکی از اعضای بسیج، یکی از شاخه‌های داوطلب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بودند.

 مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه در این گزارش، هیچ مدرکی برای اثبات هیچ یک از اتهامات ارائه نکرده است.

هرچند ایرنا هویت این ۱۶ نفر را فاش نکرد اما اعلام کرد که محکومیت آنها قابل تجدید نظر است.

 در این گزارش آمده است که قتل این عضو بسیج در ۱۲ نوامبر در کرج، در نزدیکی تهران، زمانی رخ داد که گروهی از مردان عجمیان را با چاقو و سنگ تعقیب و به او حمله کردند.

در گزارش ایرنا به «آشوب‌گران» اشاره شده است، اصطلاحی که معمولاً توسط دولت برای اشاره به معترضان و تظاهرات ضد دولتی اخیر ایران استفاده می‌شود.

این احکام در بحبوبه تظاهرات ضد دولتی صادر می‌شود که توسط نیروهای امنیتی ایران با خشونت سرکوب شده است.

هفته گذشته، ایران چهار نفر را که متهم به همکاری برای سازمان اطلاعاتی اسرائیل موساد بودند، اعدام کردند.  هرچند جمهوری اسلامی هیچ مدرکی برای هیچ یک از جرایم ادعایی این چهار مرد به مردم ارائه نکرد.

اعتراضاتی که اکنون وارد سومین ماه خود می‌شود که با کشته شدن مهسا امینی ۲۲ ساله در بازداشت گشت ارشاد، که به اتهام نقض قوانین سختگیرانه پوشش جمهوری اسلامی بازداشت شده بود، آغاز شد.

اعتراضات به مرگ مهسا امینی، رفته رفته به یکی از جدی‌ترین چالش‌های فرا راه جمهوری اسلامی ۴۳ ساله‌ی ایران مبدل شده است و معترضان خواهان تغییر نظام هستند.