افغانستان

انتقاد از طالبان، پس از حمله‌ی روز گذشته به سفارت پاکستان در کابل

در حمله‌ی روز جمعه بر سفارت پاکستان در کابل، یک نگهبان امنیتی این سفارت‌خانه به شدت زخمی شد؛ حمله‌ای که واکنش‌های بسیار داخلی و خارجی را نیز به همراه داشت.

مقام‌های پاکستانی گفته‌اند که هدف حمله کنندگان، ترور کادار سفارت پاکستان بوده؛ اما در این حمله  به عبیدالرحمان نظامی، کادار این سفارت آسیب جدی نرسیده‌است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در آگهی‌نامه‌ای از همه طرف‌ها خواسته‌است تا در تأمین امنیت اماکن دیپلماتیک و اعضای شورای امنیت احترام بگذارند و تمام اقدام‌های مناسب را برای امنیت این محل‌ها روی‌دست گیرند.

شورای امنیت همچنین خواستار به دادگاه کشانیدن عاملان، سازمان دهندگان، تأمین کنندگان مالی و حامیان این حمله شده‌است.

در بخشی از این آگهی‌نامه آمده‌است: «تمام اقدامات مناسب برای محافظت از اماکن دیپلماتیک و قونسلی دربرابر هرگونه نفوذ و آسیب برداشته شود و از هرگونه برهم زدن آرامش این مأموریت‌ها یا خدشه‌دار شدن حیثیت آنها جلوگیری شود.»

سفارت ایران در کابل نیز در توییترش حمله بر سفارت پاکستان و حمله بر دفتر حزب اسلامی را نکوهش کرده و از اداره‌ی سرپرست طالبان خواسته‌است که اقدام‌های مؤثری را برای تأمین امنیت اماکن دیپلماتیک روی‌دست گیرد.

در همین حال، برخی از تحلیل‌گران روابط بین‌الملل می‌گویند که حمله بر سفارت پاکستان نشان داد که طالبان توان تأمین امنیت حتا اماکن دیپلماتیک را ندارند.

سیّد مهدی افضلی، تحلیل‌گر روابط بین‌الملل به این باور است که ممکن است افغانستان به لانه‌ی امن هراس افگنان مبدَل شود.

او می‌گوید: «طالبان توان‌مندی مدیریت امنیتی افغانستان را ندارند. آنها حتا نمی‌توانند که امنیت سفارت‌خانه‌ها و مراکز دیپلماتیک کشورهای جهان را تأمین کنند. بحث این است که اسلام‌آباد (در ارتباط به حمایت از طالبان) تجدید نظر خواهد کرد و به این بحث بیش‌تر پی خواهد بُرد که افغانستان به لانه‌ی تروریسم (هراس‌افگنی) تبدیل خواهد شد؛ چیزی که برای آینده‌ی پاکستان به شدت خطرناک است.»

 از سوی دیگر، سخن‌گوی فرماندهی امنیه‌ی کابل گفته‌است که سفارت پاکستان، از یک ساختمان نزدیک به آن هدف تیراندازی قرار گرفته‌است.

وزارت خارجه‌ی پاکستان اعلام کرده‌است که هدف این حمله عبیدالرحمان نظامی، کادار این سفارت بوده‌است. او ماه گذشته وارد کابل شد تا مأموریتش را در افغانستان به پیش ببرد.

وزارت خارجه‌ی پاکستان گفته‌است که کاردار افغانستان در اسلام آباد، به دلیل “نقص بسیار جدی در امنیت” فراخوانده شده‌است.

این حمله در حالی رخ داده‌است که نگرانی‌های امنیتی در مناطق هم‌مرز با افغانستان افزایش یافته‌است و تحریک طالبان پاکستان هفته‌ی پیش بر آتش بس خود با اسلام‌آباد پایان داده و گفته‌است که حمله‌های خود را بر نیروهای پاکستانی از سر می‌گیرد.