افغانستان

خطبه‌های نماز جمعه در افغانستان به نام ملا هبت‌الله خوانده شد

شماری از امامان مسجدها در افغانستان خطبه‌های نماز جمعه را به نام ملا هبت‌الله آخندزاده رهبر طالبان خواندند. نمازگزاران در کابل و شماری از ولایت‌ها به آمو می‌گویند که امامان و خطیبان مسجدها در خطبه‌های نماز جمعه ۱۱ قوس نام ملا هبت الله را ذکر کرده‌اند.

در همین حال، در واکنش به اجباری شدن ذکر نام رهبر طالبان در خطبه‌های نماز جمعه، شماری از نمازگزاران از رفتن به مسجد برای ادای نماز جمعه خودداری کردند.

پس از آن‌که وزارت حج و اوقاف طالبان اعلام کرد که در خطبه‌های نماز جمعه نام ملا هبت‌الله آخندزاده باید گرفته شود، روز جمعه ۱۱ قوس ۱۴۰۱، در بیشتر مسجدهای شهر کابل نام او ذکر شده است.

در خبرنامه‌ی این وزارت طالبان آمده بود که «دعای خیر و صلاح برای امیر و حاکم و استقامتش برشریعت و نصرتش بر دشمنان از جمله مستحبات خطبه نماز جمعه است».

حمید، یکی از باشندگان خیرخانه شهر کابل می‌گوید که نسبت به گذشته شمار نمازگزاران در روز جمعه به طور چشمگیری کاهش یافته است. به باور حمید، دلیل آن ذکر نام ملا هبت الله در خطبه‌های نماز جمعه است. او به آمو گفت: «دیگر به نماز جمعه نمی روم.»

رامین امین، یکی دیگر از باشندگان دیگر شهر کابل می‌گوید :«پس از آن‌که طالبان اعلام کردند که در خطبه نماز جمعه نام رهبر‌شان گرفته شود، به مسجد برای ادای نماز جمعه نمی روم. این‌ها بسیاری از مردم را شهید و به خاک خون کشانده و بسیاری دیگر از خانوداه‌ها را بی سرپرست و یتیم دار کردند. به همی خاطر دیگر به نماز جمعه نمی روم.»

خبرنگاران در ولایت‌های غزنی و کندز گفته‌اند که خطبه‌های نماز جمعه امامان و خطیبان مسجدها در این ولایت‌ها از سوی مسوولان وزارت حج و اوقاف طالبان نوشته شده و برای شان فرستاده می شود و در این خطبه‌ها برای امامان و خطیبان مسجد ها دستور داده شده است تا نام ملا هبت الله را در خطبه های نماز جمعه ذکر کنند.

نام ملا هبت‌الله رهبر طالبان در حالی در خطبه‌های نماز جمعه در بخش‌های ازافغانستان ذکر شده است که تاکنون تنها یک تصویر منسوب به او که از سال‌ها پیش است، پخش شده است.

در همین حال گل محمد خیرخواه که یک عالم دین در کابل است، به آمو گفت: «امیرالمومنین به کسی گفته می‌شود که تمام ممالک اسلامی و مسلمانان جهان تحت فرمانش باشند و او را از قلب پذیرفته اطاعت کنند، نه کسی را که در یک کشور کوچک توسط افرادش به زور و جبر تحمیل شده باش.»

این عالم دین می افزاید: «رهبری که از حال هیچکس خبر نباشد، به جبر بالای مردم قبولانده شود، از لحاظ شرعی چنین رهبران هیچ مشروعیت ندارند و نامشان را درخطبه خواندن نه تنها جواز ندارد بلکه قرار دادن وی را درکنار اسم های خلفای راشدین گناه بزرگ است که طالبان مرتکب میشوند .»

پیش از این وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان از نصب ۴۰۰ بلند‌گو در سطح شهر کابل برای پخش اذان و تبلیغات طالبان خبر داده است.

طالبان ۲۵ سال پیش هنگامی که برای بار نخست بر افغانستان تسلط یافته بودند، به امامان مسجد ها دستور داده بودند تا در خطبه های نماز جمعه نام ملا عمر رهبر قبلی‌شان ذکر شود.