بازرگانی

فارم‌داران در بادغیس: تولیدات عسل ۴۰ درصد افزایش یافته است

تولید کنندگان عسل در بادغیس، از افزایش ۴۰ درصدی تولیدات عسل در این ولایت خبر می‌دهند و می‌گویند که در سال روان، به دلیل بارندگی‌های نسبی و بیشتر شدن علف‌چرها، تولیدات عسل افزایش یافته‌است.

عبدالحق ۳۸ ساله، یکی از تولید کنندگان عسل در بادغیس که بیش از شش سال می‌شود به کار زنبور‎داری مشغول است و ۲۱ کندوی زنبور دارد، به تلویزیون آمو می‌گوید: «امسال از تولیدات عسل خود رضایت دارم؛ چون شمارِ کندوهای زنبور را بیشتر ساختم و بیش از ۸۵ کیلو عسل به‌ دست آوردم.»

عبدالحق، دلیل افزایش تولیدات عسل را در این ولایت رسیدگی به کندوها و بیشتر شدن سبزه‌ها در نتیجه‌ی بارندگی های نسبی این ولایت می‌داند.

محمد عُمر ۲۹ ساله، یکی دیگر از زنبورداران ولسوالی جوند بادغیس نیز دلیل افزایش تولیدات عسل را در این ولایت بیشتر شدن علف‌چرهای زنبور عسل دانسته و می‌گوید که او در سال روان، بیش از ۸۰ کیلو عسل خالص به‌ دست آورده‌است.

محمدعمر می‌افزاید که هر کیلو عسل خالص را از ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰ افغانی و حتا بیشتر از آن هم فروخته‌ و از این بابت درآمد خوبی داشته‌است.

زنبورداران بادغیسی همچنان می‌گویند که خریداران بیشتر عسل این ولایت، باشندگان فاریاب و هرات هستند.

با این حال، مسؤولان در ریاست زراعت و مال‌داری بادغیس می‌گویند که حاصل عسل در این ولایت، در جریان سال روان ۴۰ درصد افزایش داشته‌است.

محمد مُحسن، رییس زراعت طالبان برای بادغیس می‌گوید: «سروی و ارزیابی‌هایی که از سوی مدیریت ترویج و مال‌داری ما در سطح ولایت بادغیس انجام شده، نشان می‌دهد که ۶ هزار و ۸۳۰ کیلو عسل خالص در این ولایت به دست آمده‌است.»

رییس زراعت بادغیس می‌افزاید که این مقدار عسل، با کار بیش از ۱۵۰ تن از تولید کننده‌ی آن و با داشتن نزدیک به ۱۰۰۰ کندو در ولسوالی‌های قادس، بالامرغاب، جوند، غورماچ و مرکز این ولایت به‌ دست آمده‌است.

او دلیل افزایش تولیدِ عسل را در این ولایت، علاقه‌مندی مردم به زنبورداری، توجه بیشتر اداره‌ی زراعت با زنبورداران و همچنان بیشتر شدن سبزه‌ها و علف‌چرها در این ولسوالی می‌داند.

مسؤولان ریاست زراعت بادغیس از عموم مردم می‌خواهند که صنعت زنبورداری را در دیگر مناطق این ولایت نیز گسترش دهند تا بتوانند در کنار رفع نیازمندی‌های مردم، همچنان عسل را به کشورهای خارجی نیز صادر کنند.

بادغیس با داشتن جغرافیای وسیع، کوه‌ها و دشت‌های سر سبز، مکانِ بهتری برای پرورش زنبورعسل است و به همین خاطر از چندین سال به این‌سو، مردم در این ولایت به زنبورداری روی آورده‌اند.