بازرگانی

کاهش چشم‌گیر فروش خربوزه‌ی ارکانی در کندز

شماری از فروشندگان خربوزه‌ی ارکانی در کندز می‌گویند که خربوزه‌ی ارکانی در فصل‌های خزان و زمستان به بازار می‌آید؛ اما در یک‌سال پسین، بازار فروش آن کاهش چشم‌گیر داشته‌است.

محمد شفیع، یکی از فروشندگان خربوزه‌ی ارکانی می‌گوید: «ما خربوزه‌ی ارکانی را از ولایت‌های بلخ و سمنگان می‌آوریم. این خربوزه نسبت به دیگر خربوزه‌ها دوام بیشتری دارد و می‌توان آن را تا ماه حوت نگهداری کرد.»

وی می‌افزاید: «در ماه‌های اخیر فروش ما خیلی کم شده، در گذشته فروش زیادی داشتیم و اقتصاد مردم هم خوب بود؛ اما حالا اقتصاد مردم خیلی ضعیف شده و نمی‌توانند برای خرید یک خربوزه ۲۰۰ تا ۲۵۰ افغانی بپردازند.»

شفیع ادامه داد: «خربوزه‌های خود کندز به نام خربوزه‌ی اسقلانی است که در فصل تابستان به بازار می‌آید و نسبت به خربوزه‌ی ارکانی ارزان است؛ اما نمی‌توان آن را تا زمستان نگهداری کرد.»

هنگام برداشت خربوزه‌ی ارکانی، رنگ این خربوزه سبز می‌باشد و در فصل‌های خزان و زمستان در داخل جالی (خریطه) در سقف خانه یا دکان آویزان و نگهداری می‌شود و پس از تبدیل شدن رنگش از سبز به زرد، به فروش می‌رسد.

رامش یکی دیگر از فروشندگان خربوزه‌ی ارکانی می‌گوید: «فصل خربوزه‌های خودِ کندز به پایان رسیده و ما خربوزه‌ی ارکانی را از ولایت‌های دیگر، با قیمت بلند خریداری می‌کنیم. متأسفانه بازار فروش خربوزه کم شده‌است. در گذشته خربوزه‌های خودِ کندز بود که ۵۰ تا ۱۵۰ افغانی به فروش می‌رسید و حالا هم کسانی که پول دارند، می‌آیند و خربوزه می‌خرند؛ ولی بازار گذشته را ندارد.»

در همین حال، باشندگان ولایت کندز می‌گویند که با آمدن فصل خزان، خربوزه‌های این ولایت تمام شده و به همین خاطر خربوزه در بازار کم شده‌است.

سمیع‌الله، یکی از باشندگان کندز گفت: «مردم توان خرید خربوزه را ندارند، به خاطر اینکه اقتصاد شان خیلی ضعیف شده و قیمت یک خربوزه‌ی ارکانی هم گران است.»

این در حالی است که در سال‌های گذشته ۱۰ تن از فروشندگان خربوزه‌های ارکانی در نقاط گوناگون شهر کندز مصروف فروش این فرآورده‌ی کشاورزی بودند؛ ولی در یک سال پسین، شمار فروشندگان این محصول، بسیار کم شده‌است.