زنان

تشدید محدودیت‌ها از سوی طالبان بر فعالیت‌های زنان در بلخ

شماری از زنان در ولایت بلخ در شمال کشور می‌گویند که محدودیت‌های طالبان بر حضور آن در جامعه در حال افزایش است و به گفته آنان خشونت در برابر زنان نیز افزایش یافته است.

زهره خلیل نوری یکی از فعالان مدنی در ولایت بلخ از ادامه خشونت‌ها توسط طالبان علیه زنان در این ولایت ابزار نگرانی کرده و می‌گوید: «ما شاهد قتل‌های مرموز، اختطاف دختران جوان، زندانی ساختن زنان که در حکومت پیشین ایفای وظیفه می‌کردند، هستیم.»

او ادامه داد: «تعداد محدودی از زنان که هم اکنون در سطوح پایین اجتماعی ایفای وظیفه می‌کنند در معرض خود سانسوری قرار گرفته‌اند تا مبادا از سوی نیروهای طالبان بازداشت و شکنجه شوند.»

بانو سادات از جمله زنانی است که در حکومت پیشین فعالیت‌ رسانه‌ای داشت و چندی پیش برای چند ساعت در بند طالبان بوده است.

او در مورد زندانی شدن توسط طالبان می‌گوید: «من از جمله دخترانی بودم که بخاطر حادثه آموزشگاه کاج صدا بلند کردیم و همان روزی که ما تظاهرات کردیم توسط طالبان دستگیر و به مدت چهار ساعت در بند بودم.»

بانو سادات درحالی که بغض گلویش را می‌فشرد گفت: «من از نگاه روح و روان ضربه دیدم آنها در چهار ساعت  موبایل همه ما را چک کردند و از همه ما بازجویی کردند. با شلاق به بند پاهای ما می‌زدند. من بعد از اینکه از بند رها شدم تا حالا به خانه خودم نرفته‌ام و در یک مکان دیگر دور از خانواده زندگی می‌کنم.»

کایینات فرامرز؛ یکی از دانشجویان دانشگاه بلخ در رابطه با خشونت و قتل زنان در بلخ می‌گوید: «قتل و خشونت علیه زنان به این دلیل انجام می‌شود که طالبان از حضور زنان فعال در اجتماع ترس دارند و نمی‌خواهند زنان در بخش‌های سیاسی و مشارکت اجتماعی حضور داشته باشند.»

فعالان حقوق زن می‌گویند که این روزها تمرکز طالبان بر حجاب زنان است و آنان حضور زنان را در تمام عرصه‌های آموزشی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در مغایرت با شریعت اسلامی خوانده و خانه نشستن را مصداق ارزش زنان در اسلام می‌دانند.

مرضیه دوست گفت که تمام تمرکز طالبان بالای حجاب زنان است و آنان حضور زنان در تمام عرصه‌های آموزشی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را در مغايرت با شریعت اسلام خوانده و خانه نشستن کرده‌اند.

او وضع محدویت از سوی طالبان را طاقت فرسا خوانده و می‌افزاید: «این محدویت نه تنها بالای زنان بلکه بالای مردان نیز تاثیر منفی گذاشته و نبود کار و فشارهای روانی آنان را از ادامه فعالیت‌هایشان متوقف کرده است.»

با مستقر شدن اداره طالبان در ولایت بلخ خشونت‌های زیادی از سوی آنها در برابر مردم اجرایی شده است. چک کردن تلفن همراه در ایستگاه‌های بازرسی طالبان، تهدید و تحقیر چهره‌های فرهنگی، تهدید زنان در دانشگاه و مکاتب با سلاح به بهانه نداشتن حجاب مناسب و حتا لت‌وکوب شدن از سوی پولیس طالبان از جمله آنهاست.

چند روز قبل یک پزشک زن در شهر مزارشریف به قتل رسید و طالبان کشته شدن وی را کار دزدان مسلح خواندند.

این درحالی است که طالبان در این اواخر با نشر یک اعلامیه خطاب به امامان مساجد گفته‌اند که در نمازهای جمعه به حق ملا هبت الله اخند زاده رهبر این گروه دعای خیر نمایند و همچنان نشر هر نوع موسیقی در محافل خوشی، حرام پنداشته می‌شود و مردم نیز مسوولیت دارند تا این موارد را به آنها طلاع بدهند. طالبان همچنان در این اعلامیه از منع فعالیت حمام‌های عمومی زنانه و قلیون سراها در ولایت بلخ خبر می‌دهد.