زنان

کاهش ۴۰ درصدی کارمندان زن در رسانه‌های بدخشان

نهادهای حامی رسانه‌ها از حضور کم‌رنگ زنان و محدودیت‌های روز افزون برای آنان در رسانه‌های ولایت بدخشان، ابراز نگرانی می‌کنند.

این نهادها می‌گویند، در حالی که پیش از تسلط طالبان بر افغانستان بیش از ۷۰ زن در رسانه‌های بدخشان کار می‌کردند، اکنون این رقم به ۳۴ تن کاهش یافته‌است که ۴۰ درصد را در بر می‌گیرد.

نهادهای حامی رسانه‌ها به خبرنگار آمو می‌گویند که هم اکنون سه رسانه‌ی دیداری به شمول تلویزیون ملی وابسته به طالبان، ۱۰ رادیو و نیز یک رسانه‌ی چاپی در بدخشان فعالیت دارند.

مسؤولان رادیو «حریم زن» که از سوی بانوان در ولایت بدخشان مدیریت می‌شود، می‌گویند که پس از تسلط طالبان، به علت مشکلات اقتصادی و محدودیت‌هایی که طالبان بر زنان اعلام کرده‌اند،‌ نشرات این رادیو متوقف شده بود؛ اما شش ماه پس از تسلط طالبان، این رسانه‌ی شنیداری دوباره نشرات خود را آغاز کرده‌است.

یک مسؤول این رادیو که نمی‌خواهد نامی از او برده شود، می‌گوید: «رسانه‌ها با مشکلات جدی اقتصادی مواجه استند و اکثر کارمندان ‌شان به صورت رضاکار فعالیت می‌کنند.»

کارمندان زن در رسانه‌های بدخشان می‌گویند که پیش از به قدرت رسیدن دوباره‌ی طالبان در افغانستان، حضور زنان در رسانه‌های این ولایت گسترده بود؛ اما پس از به قدرت رسیدن این گروه، شمار زیادی از آنها بیکار و خانه‌نشین شده‌اند.

اوضاع موجود سبب شده‌است که حالا شماری از کارکنان رسانه‌ای و خبرنگاران خانه‌نشین شوند و با مشکلات روانی روبه‌رو گردند.

در همین حال، مسؤولان نهادهای دفاع از رسانه‌ها در بدخشان گفته‌اند که دست‌رسی به اطلاعات مشکل شده‌است و آنها نمی‌توانند در نشست‌ها برای پوشش خبری بروند یا در برنامه‌های تلویزیونی به آسانی ظاهر شوند.

با توجه به محدودیت‌هایی که طالبان بر رسانه‌ها اِعمال کرده‌اند، ده‌ها خبرنگار در بیش از یک‌سالی که از تسلط ‌دوباره‌ی این گروه بر افغانستان می‌گذرد، بازداشت، شکنجه، توهین و تحقیر شده‌اند.

بربنیاد آمارهای انجمن حمایت از ژورنالیستان افغانستان، طالبان در بیش از یک‌سال گذشته، بیش از ۲۰۰ خبرنگار را بازداشت، توهین و شکنجه کرده‌اند.

از سوی دیگر، بر اساس آمارهای فدراسیون جهانی خبرنگاران، از ماه آگست پارسال تاکنون، ۶۸ درصد کارمندان رسانه‌ها در افغانستان کار خود را از دست داده‌اند و از میان ۱۰۵ شبکه‌ی تلویزیونی، حالا تنها ۷۸ شبکه‌ی تلویزیونی در افغانستان فعالیت دارند و از میان ۳۰۵ شبکه‌ی رادیویی تنها ۲۰۴ رادیو در  کشور فعال استند.

این فدراسیون گفته‌است که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، ۴۸ درصد رسانه‌ها در افغانستان بسته شده‌اند.

انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان نیز گفته‌است که ۳۱۹ خبرنگار زن در کابل و ۱۱۹ خبرنگار زن در ۱۵ ولایت فعالیت دارند؛ اما در ۱۷ ولایت افغانستان هیچ زنی به حیث خبرنگار در رسانه‌ها کار نمی‌کند.

با آن‌که محدودیت‌های روز افزون طالبان بر رسانه‌ها با انتقادهای جامعه جهانی روبه‌رو شده‌است؛ اما این محدودیت‌ها از سوی این گروه همچنان در افغانستان ادامه دارد.

دست‌رسی نداشتن به اطلاعات، الزام برای پوشاندن چهره‌ی زنان در رسانه‌ها، منع حضور مُجریان زن و مرد در یک برنامه، منع پخش موسیقی و منع پخش فلم و سریال‌هایی که زنان در آن حضور داشته باشند، از شمار محدودیت‌هایی است که طالبان بر رسانه‌های کشور وضع کرده‌اند.