صحت

توزیع زغال سنگ ارزان برای مردم و نگرانی‌ها از افزایش آلودگی هوا

استفاده از زغال سنگ در فصل سرما، به منظور ایجاد گرما در خانه‌های مردم افغانستان باعث می‌شود که شهرهای بزرگ افغانستان، به ویژه کابل در فصل سرما، هوای آلوده‌ای داشته باشد.

در همین حال، بسیاری از مردم در فصل سرما، از آلودگی هوا و مشکلات تنفسی ناشی از آن رنج می‌برند و همه ساله شماری از شهروندان به دلیل عوارض ناشی از آلودگی هوا، جان‌های خود را از دست می‌دهند.

معاونیت اقتصادی ریاست الوزرای طالبان که در رأس آن ملا برادر قرار دارد، اعلام کرده‌است که روند فروشِ ارزان ۴۰۰ هزارتُن زغال سنگ، دی‌روز شنبه به مردم کابل آغاز شده‌است.

نعمت‌الله بارکزی، سخن‌گوی شهر داری کابل می‌گوید که روند توزیع این زغال سنگ به‌ همکاری وزارت معادن و پترولیم و ریاست ترانسپورت آغاز شده و وظیفه‌ی نظارت از آن را شهرداری کابل بر عهده دارد.

شهرداری کابل ۳۲ نقطه‌ی این شهر را برای فروش زغال سنگ ارزان به مردم مشخص کرده‌است و قرار است این زغال سنگ با قیمت هر تن ۹ هزار افغانی در اختیار مردم قرار گیرد.

مردم می‌گویند که کیفیت این زغال سنگ‌ها خیلی پایین است و این نگرانی‌ها را از آلوده‌تر شدن هوا در زمستان پیش رو افزایش داده‌است.

یکی از فروشندگان زغال سنگ در کابل می‌گوید که کیفیت این زغال سنگ‌ها نسبت به دیگر زغال‌ها، بسیار پایین است.

در همین حال، پزشکان آلودگی هوا را دلیل اصلی ابتلای افراد جامعه به بیماری سرطان ریه می‌دانند.

عصمت رحیمی، پزشک در این باره می‌گوید: «آلودگی هوا و ذرات ناشی از دود زغال سنگ می‌تواند باعث بروز سرطان ریه، حملات آسم، برونشیت مزمن، بیماری مزمن انسداد ریه، ذات ریه، بیماری‌های قلبی و روانی شود . استفاده از زغال سنگ، آلودگی هوا را بیشتر می‌کند و حکومت (اداره‌ی طالبان) به جای جلوگیری از آلودگی هوا، خود عملن به محیط زیست آسیب می‌رساند.»

خالد امین، آگاه محیط زیست نیز در این باره گفت: «زغال سنگ یک سوخت فسیلی است که سبب آلودگی هوا می‌شود و می‌تواند از احتراق آن، گازهایی مانند دی اکسید کربن، مونوکسید کربن و ذرات معلق در هوا افزایش یابد.»

امین در ادامه می‌گوید که گازهای ناشی از زغال سنگ، سَم تیزابی را که در تعامل با رطوبت هوا تولید می‌شود و برای سلامت انسان، حیوان و نباتات مضر است، تولید می‌کند. این گازها می‌تواند مشکلات جدی را برای انسان ایجاد کند.

این در حالی است که با نزدیک شدن فصل سرما و استفاده از زغال سنگ تصفیه نشده، وضعیت بهداشتی انسان‌ها و محیط زیست آسیب جدی می‌بیند.

 با این حال، اداره‌ی طالبان تاکنون هیچ برنامه‌ی مشخصی برای جلوگیری از آلودگی هوا ندارد و طوری که دیده می‌شود، خودِ این اداره، عملن با چنین اقدامی، محیط زیست را آلوده می‌سازد .