افغانستان

بازنشستگان خواهان پرداخت حقوق ‌شان هستند

کارمندان بازنشسته‌ی دولت، خواهان پرداخت حقوق شان هستند. آنان تأکید می‌ورزند که از دو سال بدین‌سو، حقوق بازنشستگی شان را دریافت نکرده‌اند و با فرارسیدن زمستان، در وضعیت دشواری به ‌سر می‌برند.

زین‌العابدین که کارمند پیشین دولت بوده‌است، در این باره می‌گوید: «۳۵ سال در دولت به عنوان مأمور در بخش‌های مختلف ایفای وظیفه کردم و فعلن در شرایط بدی قرار دارم. در دوره‌ی مأموریتم صادقانه خدمت کردم. متأسفانه بعد از حاکمیت طالبان، هیچ حقوق تقاعدی دریافت نکرده‌ام. قبلن در دوره‌ی جمهوریت، سالانه حقوق‌ مان را دریافت می‌کردم.»

زین‌العابدین که ۶۵ سال سن دارد، یگانه نان‌آور خانواده‌اش است و می‌گوید با فرا رسیدن سرما با مشکلات زیادی روبه‌رو شده‌است.

او ادامه داد: «در خانه هیچ‌چیز برای خوردن نداریم، حتا چند بار وسایل خانه را به فروش رسانده‌ام. هیچ گوش شنوایی برای شنیدن صدای ما وجود ندارد. اگر پول تقاعدی خود را دریافت کنم، تمام مشکلاتم در زمستان حل می‌شود، ورنه از گرسنگی جان خواهیم داد. طالبان دعوای اسلام و اسلامیت می‌کنند، کجاست عدالت عُمری شان که صدای ما را بشنوند.»

عبدالشکور ۶۰ ساله یکی دیگر از بازنشستگان است که نزدیک به دو سال است حقوقش را دریافت نکرده‌است.

به گفته‌ی او، بارها به ریاست تقاعد خزینه‌ی مراجعه کرده‌؛ اما به مشکلش رسیدگی نشده‌است. او می‌گوید: «هر بار که می‌روم، می‌گویند در ماه آینده؛ ولی نمی‌دانم این ماه آینده کی فرا می‌رسد. دو سال گذشت؛ اما تقاعدی دریافت نکرده‌ام. باور کنید در شرایط خیلی بدی هستیم. از طالبان می‌خواهم خدا و قرآن را در نظر بگیرند و حق مظلوم را به جیب خود نزنند.»

محمد عيسا که فعلن یک دکان کوچک دارد و کارمند پیشین دولت بوده‌است، با بیان اینکه پول تقاعد حق مسلم آنان است و از زمان تسلط دوباره‌ی طالبان تاکنون حقوقی دریافت نکرده، با انتقاد از طالبان می‌گوید: «پول تقاعدی خیرات نیست که برای ما بدهند؛ بلکه نزد دولت امانت است. نمی‌دانم چرا دولت (اداره) طالبان این پول را نزدش قید کرده‌است.»

محمد عیسا، چندین بار همراه با همکاران پیشین خود برای دریافت حقوق بازنشستگی‌اش راه‌پیمایی اعتراض کرده‌؛ اما هیچ نتیجه‌ای درپی نداشته‌است.

بازنشستگان در بدخشان خواهان دریافت حقوق بازنشستگی خود هستند

بازنشستگان در بدخشان خواهان دریافت حقوق بازنشستگی خود هستند. آنان می‌گویند که پس از سقوط حکومت قبلی و به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان حقوق بازنشستگی‌شان را دریافت نکرده‌اند.

حاجی مدیرآغا یکی از بازنشستگان در بدخشان است که بیشتر از ۳۰ سال در ادارات مختلف کار کرده است. او با گلایه از شرایط بد اقتصادی می‌گوید: «پس از باز نشستگی مقدار ۱۰۰هزار افغانی را قرض گرفتم و در یک دکان البسه فروشی سرمایه‌گذاری کردم. همه امیدم حقوق بازنشستگی بود که حالا دو سال است پرداخت نشده است.

محب‌الله حکمی یکی دیگر از بازنشستگان بدخشانی است که چهار سال از بازنشستگی‌اش می‌گذرد، او می‌گوید: «در حکومت قبل بدون هیچ مشکلی حقوق بازنشستگی خود را دریافت می‌کردم. اما پس از سقوط حکومت قبلی تا به حال حقوق بازنشستگی خود را دریافت نکرده‌ام و هیچ کس پاسخ روشنی به ما نمی‌دهد.»

با آنکه آمار دقیقی از بازنشستگانِ کشور در دست‌رس نیست؛ اما بربنیاد معلومات انجمن متقاعدان افغانستان، ریاست خزینه‌ی تقاعد افغانستان در سال ۱۴۰۰هـجری-خورشیدی، شمار بازنشستگان مُلکی را ۹۲ هزارو ۲۵۴ تن و تعداد بازنشستگان نظامی را ۵۶ هزار و ۶۲۷ تن گفته‌است.

خواستیم در این مورد دیدگاه طالبان را داشته باشیم؛ اما با وجود تلاش‌های مکرر و دو روز انتظار، مؤفق به دریافت دیدگاه آنان نشدیم.