افغانستان

ادامه‌ی شکایت نیازمندان از توزیع ناعادلانه‌ی کمک‌های جهانی

Exif_JPEG_420

با آنکه پس از سقوط حکومت پیشین و به قدرت رسیدن دوباره‌ی طالبان در کشور، نهادهای کمک‌رسان در افغانستان برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم تلاش می‌کنند و کمک‌های بشر دوستانه‌ی زیادی هم به این کشور رسیده‌است؛ اما مردم همچنان با فقر و تنگ‌دستی روبه‌رو هستند و از توزیع ناعادلانه‌ی کمک‌های بشردوستانه شکایت دارند.

آنان ادعا می‌کنند که در توزیع این کمک‌ها عدالت وجود ندارد و مسؤولان اداره‌ی طالبان این کمک‌ها را به خانواده‌ها و نزدیکان خود اختصاص می‌دهند.

غلام حیدر، باشنده‌ی بدخشان که با کفاشی کردن زندگی بخور و نمیرش را سپری می‌کند، روزهای بسیاری برای درخواست کمک، پشت دروازه‌ی نهادهای کمک‌رسان رفته‌ا‌ست؛ ولی تا به‌حال هیچ نهاد یا دفتر کمک‌رسانی به درخواست او پاسخ مثبت نداده‌است.

او می‌گوید: «بارها صبح وقت پشت دروازه‌ی دفاتر کمک‌رسان رفتم؛ اما هیچ دفتری به من برای حل مشکلاتم کمک نکرد و شام با دست خالی به‌خانه برگشتم.»

تنها غلام حیدر نیست که از توزیع ناعادلانه‌ی کمک‌های بشردوستانه شکایت دارد؛ بلکه صدها تن مانند او هستند که با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و از توزیع ناعادلانه‌ی کمک‌های بشردوستانه و توزیع مواد به افراد وابسته به خودِ کارمندان نهادهای امدادرسان شکایت می‌کنند.

یکی دیگر از باشندگان بدخشان که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، در این باره می‌گوید: «وقتی که کمک‌ها به‌نام مردم غریب و بیکار می‌آید، این کمک‌ها برای واسطه‌داران داده می‌شود و مردم بی‌واسطه برای دریافت آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شوند.»

بیشتر از ۱۵ ماه از به قدرت رسیدن دوباره‌ی طالبان در افغانستان می‌گذرد و کمک‌های بشردوستانه‌ی زیادی برای بهبود وضعیت اقتصادی نیازمندان به کشور رسیده‌‌است؛ اما تا به‌حال مشکلات اقتصادی مردم نه‌تنها رفع نشده؛ بلکه روزبه‌روز به میزان این مشکلات افزوده هم شده‌است.

با این حال و در آستانه‌ی فرارسیدن زمستان، نهادهای بین‌المللی با ابراز نگرانی از وضعیت مردم نادار در افغانستان می‌گویند که زمستان سختی پیشِ روی مردم در کشور است.

بانک جهانی با انجام یک نظرسنجی تازه دریافته‌است که محرومیت‌های گسترده و ناامنی‌ غذایی، بر وضعیت رفاهی مردم افغانستان اثر منفی گذاشته‌است و زنان و دختران از این ره‌گذر بیشتر آسیب دیده‌اند.

در نتیجه‌ی این نظرسنجی آمده‌است که وضعیت زندگی برای خانواده‌‌ها در افغانستان، همچنان دشوار است؛ زیرا دو سوم خانواده‌ها به سختی می‌توانند نیازهای اولیه‌ی غذایی و غیرغذایی خود را فراهم کنند.