صحت

۲۱ کودک در نتیجه بیماری سرخکان در هرات جان باختند

مسؤلان بخش معافیت کتلوی هرات از ثبت  بیش از ۳۶۰۰ رویداد  مشکوک سرخکان در این ولایت خبر می‌دهند.

عبدالوحید رحمانی، مسوول برنامه واکسیناسیون در حوزه غرب می‌گوید که از آغاز سال ۲۰۲۲ تاکنون ۳هزارو ۶۹۰ مورد مشکوک سرخکان دراین ولایت به ثبت رسیده است.

مسوول برنامه واکسیناسیون در حوزه غرب از جان باختن ۲۱ کودک در سال جاری میلادی در هرات خبر می‌دهد و می‌گوید: «از جمله واقعات ۳هزارو۶۹۰ بعد از نمونه گیری ۴۹ درصد آن مثبت بوده است که از این میان ۲۱  کودک در نتیجه این بیماری جان باخته‌اند که ۲۰ تن آنان زیر پنج سال ویک کودک بالاتر ازپنج سال بود.»

درهمین حال، گل احمد، باشنده پایتخت در گفت‌وگو با خبرنگار آمو گفت که پسر چهارساله‌اش در نتیجه بیماری سرخکان جان باخت.

وی می‌گوید: «سرخکان بیماری خطرناک است. می‌دیدم پسرم چگونه از تب ودرد به‌خود می‌پیچید، تلاش کردیم اما ناوقت شده بود پسرم را از دست دادم. از تمامی نهادها می‌خواهم که افغانستان را در جلوگیری این مریضی کمک کنند.»

سرخکان یکی از بیماری‌های خطرناک دانسته می‌شود که بیشتر از کودکان قربانی می‌گیرد.

درهمین حال؛ قرار است، به روز شنبه کمپاین تطبیق واکسین پولیو یا فلج کودکان وسرخکان در ولایت هرات آغاز شود.

محمد آصف کبیر، معاون صحت عامه طالبان برای هرات می‌گوید که قرار است برای کودکان ۹ ماهه تا پنج ساله در سراسر هرات واکسین پولیو و سرخکان تطبیق شود.

قرار است کمپاین واکسن سرخکان از شنبه آغاز و تا ده روز ادامه یابد که ۵۱۰ هزار کودک واکسن سرخکان و ۵۹۹ هزار کودک واکسن پولیو را در این ولایت دریافت خواهند کرد.

مرکز عملیاتی پولیو در افغانستان در ماه فروری سال ۲۰۲۲ میلادی نخستین رویداد پولیو یا فلج کودکان را در ولسوالی دیله ولایت پکتیکا ثبت کرده بود.

این نهاد گفته بود که در سه سال گذشته این نهاد برای عملی ساختن واکسین پولیو یا فلج کودکان به بخش‌های از پکتیکا از جمله ولسوالی دیله نرفته بود.

سال ۲۰۲۱ نیز چهار رویداد پولیو در افغانستان ثبت شده بود که سه رویداد در ولایت کندز و یک رویداد نیز در ولایت غزنی بود.