افغانستان

نگرانی رئیس پارلمان اروپا از عملی شدن «حدودِ شرعی» در افغانستان

روبرتا متسولا می‌گوید که به زودی، جهان گواه بازگشت اعدام‌های عمومی، سنگ‌سار و قطع عضو بدن خواهد بود و بانوان نیز بیشتر از این، از صحنه حذف خواهند شد.

رئیس پارلمان اروپا در جریان نشستی در استراسبورگ فرانسه، از عمل‌کرد طالبان در قبال بانوان و شهروندان کشور انتقاد کرده‌‎است.

متسولا می‌گوید که طالبان به تعهدهای خود درباره‌ی حقوق بانوان عمل نکرده‌اند و دستاوردهای گذشته در افغانستان، در حال عقب‌گرد است.

این دیپلمات اروپایی نگران عملی شدن تصمیم پسین طالبان درباره‌ی عملی شدن حدود شرعی در افغانستان است.

روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا در این باره گفت: « ۱۵ماه پس از سقوط کابل، زنان به‌طور فزاینده‌ای از زندگی عمومی بیرون رانده می‌شوند و ورود آن‌ها به مکان‌های عمومی ممنوع شده‌است. گزارش‌ها از قندهار نشان می‌دهد که جهان به‌زودی شاهد بازگشت اعدام در ملاء عام خواهد بود. سنگ‌سار، شلاق و قطع تنبیهی عضو بدن، علی‌رغم وعده‌های اولیه برای حمایت از حقوق زنان و سال‌ها پیشرفت، در حال عقب‌نشینی است.»

او در ادامه گفت: «پارلمان اروپا (در قبال) مردم افغانستان متعهد است نه به حاکمان آن. طالبان می‌خواهند که زنان نامریی باشند. ما از آن‌ها می‌خواهیم که پیشرفت کنند. تا زمانی که بتوانند جای‌گاه شایسته‌ی خود را در جامعه بازیابند، ما به تقویت صدای آن‌ها ادامه خواهیم داد.»

در همین حال، برخی از تحلیل‌گران سیاسی اجرای حدودِ شرعی را از سوی افراد طالبان دشوار می‌دانند.

نورالله راغی، تحلیل‌گر مسایل سیاسی می‌گوید: «از لحاظ علوم اسلامی، اعضای طالبان آگاهی کامل ندارند. اگر در تلاش این باشند که امرِ شرعی را تطبیق کنند، به شکل اساسی و اصولی و آن‌چه را که قرآن و حدیث و شریعت گفته، نمی‌توانند ادا کنند. به‌همین خاطر پیامد بسیار منفی بر پیکر اسلام خواهد گذاشت. آن‌چه را که طالبان به نام شریعت عملی می‌کنند، جز جنایت، پیامدی نخواهد داشت.»

از سویی هم، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا نیز از «وخامت سریع اوضاع در افغانستان» هشدار می‌دهد.

جوزف بورل در مصاحبه‌اش با رسانه‌ی اروپایی EurActiv می‌گوید که کشورهای اروپایی، علاقه‌ی خود را به افغانستان از دست داده‌اند و اتحادیه‌ی اروپا هیچ رابطه‌ای با طالبان ندارد.

بورل، می‌گوید: «تنها چیزی که در حال حاضر داریم، متقاعد سازی سیاسی و دیپلماتیک است؛ اما در حال حاضر مشخص نیست که این به کجا منجر خواهد شد. ما به صراحت می‌گوییم که با طالبان هیچ رابطه ای نداریم؛ اما به حمایت از مردم افغانستان با ۴۰۰ میلیون یورو از زمان سقوط کابل، ادامه می‌دهیم.»

بر بنیاد اطلاعاتی که سخن‌گوی طالبان منتشر کرده، رهبر طالبان در دیدار با برخی از قاضیان این گروه گفته‌است که پرونده‌های «دزدان، اختطاف‌چیان و فتنه‌گران» به‌گونه‌ی دقیق بررسی شود و در مواردی که شرایطِ شرعی تکمیل شده باشد، «حدود و قصاص» تطبیق گردد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان به نقل از ملا هبت‌الله در صفحه‌ی تویتر خود نوشته‌است: «آن دوسیه‌ها که در آن تمام شرایط شرعی حدّ و قصاص تکمیل شده باشد، شما مکلف هستید که در آن حدود و قصاس را عملی نمایید.»

آقای مجاهد در ادامه به نقل از رهبر گروه طالبان نوشته‌است: «زیرا این حکم شریعت و امر من می باشد که واجب است.»

دادگاه طالبان برای نخستین بار دو روز پیش حدود شرعی را بر ۱۹ نفر در تخار عملی کرده‌است. طالبان اعلام کرده‌اند که در میان این افراد ۹ زن هم حضور داشته‌اند و به آن‌ها ۳۹ ضربه‌ی شلاق زده شده‌ و شریعت بر آنان تطبیق شده‌است.