زنان

گشایش یک مرکز بازرگانیِ بانوان در هرات

یک مرکز بازرگانی، زیر نام مرکز تجارتی بانوان پرنس در ولایت هرات گشایش یافت.

این مرکز بازرگانی به‌ هدف رونق کاروبار خانم‌های بازرگان ایجاد شده و به علت محدودیت‌های وضع شده در برابر حضور زنان بر بازارها، این مرکز به‌خاطر داشتن محیط زنانه برای بانوان، سهولت‌هایی را فراهم ساخته‌است.

نرگس هاشمی، رئیس اتاق تجارت و صنایع زنان در زون غرب در این باره می‌گوید: «این دومین مارکیتی است که برای فعالیت خانم‌ها ساخته شده و در آن حدود ۳۵ تا ۴۰ خانم مصروف فروش اموال و دکان‌داری هستند. در این مرکز تجارتی، بانوان لباس‌های تولید خود، مواد آرایشی، آشپزی و غذاهای محلی را به فروش می‌رسانند.»

وی ادامه داد که وضعیت کار و فعالیت بازرگانی برای بانوان حالا به گونه‌ی مطلوب مهیا است و خانم‌ها می‌توانند به راحتی کار کنند.

بربنیاد گفته‌ها، در کنار این مرکز، قرار است یک بازار دیگر برای خرید و فروش صنایع دستی زنان در جاده‌ی لیلامی شهر هرات نیز ساخته شود.

مرکز بازرگانی بانوان پرنس در شش طبقه و زیر بنای ۴۲۰۰ متر مربع ساخته شده و یک طبقه زیر زمینی آن که مشمول ۱۳ دکان می‌شود، برای خانم‌ها اختصاص داده شده‌است.

دکان‌های این مرکز برای شش ماه به بانوان رایگان داده شده‌است؛ اما پس از آن، هر خانم ماهانه ۴ تا ۶ هزار از هر دکان که ۵۰ درصد می‌شود، کرایه پرداخت می‌کند.

فروشند‌گان در این مرکز بازرگانی که مصروف فروش اموال شان هستند، از ساخت چنین محل برای خرید و فروش لوازم مورد نیاز خانم‌ها توسط فروشندگان زن خُرسند هستند.

راضیه احمدی، یک تن از فروشند‌گان و دکان‌داران در مرکز تجارتی بانوان پرنس می‌گوید: «امروز روز افتتاح این مرکز است و ما نهایت خوش‌حال هستیم که در وضعیت کنونی، شماری از خانم‌ها برای خرید لباس‌های شان در مارکیت‌های عمومی راحت نبودند و حالا راحت می‌توانند وسایل مورد نیاز‌شان را خریداری کنند و در وضعیت کنونی ساخت این مارکیت و فعالیت خانم ها می‌تواند تأثیر خوبی بر اقتصاد خانواده‌ها داشته باشد.»

اسراء، یکی از زنان دیگری که در این بازار دکان گل‌سازی دارد، با ابزار خوش‌حالی از ساخت این بازار می‌گوید: «من در این دکان گل‌سازی، می‌توانم استعدادم را به نمایش بگذارم و خیلی راحت خرید و فروش را انجام بدهم.»

از سوی دیگر، ساخت این مرکز بازرگانی بانوان در هرات با استقبال باشندگان این ولایت به‌همراه شده است.

محمد هاشمی، باشنده‌ی هرات می‌گوید: «ساخت چنین مارکیت‌هایی برای زنان خیلی خوب است. قبلن مارکیت برای زنان و مردان یک‌جا بود که در این حالت بعضی خانم‌ها راحت نبودند و نمی‌توانستند وسایل مورد نیاز شان را خریداری کنند.»

براساس آمارها، هم اکنون بیش از ۵۰۰ خانم در ولایت هرات مصروف کار و فعالیت‌های بازرگانی و داد و ستد در بخش‌های گوناگون هستند.