صحت

افزایش استفاده از داروهای نشه‌آور میان جوانان در بلخ

پزشکان صحت روانی در ولایت بلخ، از افزایش شمار استفاده کنندگان داروهای نشه‌آور خبر داده و می‌گویند که در روزهای پسین، آمار استفاده کنندگان از داروهای نشه‌آور در میان جوانان و دانش‌جویان افزایش یافته‌است.

این پزشکان می‌افزایند که مشکلات خانوادگی، مشکلات اجتماعی، بی‌انگیزگی و بی‌کاری، دلیل استفاده از این داروهای خطرناک از سوی جوانان و دانش‌جویان، دانسته می‌شود.

داکتر حفیظ‌الله محبی، یکی از متخصصان صحت روانی در مزار شریف در این باره می‌گوید: «استفاده از داروهای نشه‌آور به‌صورت خودسر سبب تضعیف جگر، ایجاد مشکلات تنفسی، توقف تنفس و در صورت استفاده‌ی زیاد، حتا سبب مرگ می‌شود.»

او گفت: «در این اواخر مصرف این داروها از سوی جوانان افزایش یافته‌است و هر دارو به اندازه‌ی لازم از سوی داکتر تجویز می‌شود و اگر بدون نسخه‌ی داکتر و بیش از حد استفاده شود، عوارض جانبی زیادی را در بر دارد.»

مصرف کنندگان داروهای نشه‌آور چه می‌گویند؟

درهمین حال، جوانانی که از این داروها استفاده می‌کنند و نمی‌خواهند که از آنان در این گزارش نام برده شود، می‌گویند که دست‌رسی پیدا کردن آسان به این داروها از دلایل افزایش استعمال آنان از این داروها است.

آنان می‌گویند که داروخانه‌های شهر، بدون نسخه‌ی پزشک این داروها را در اختیارشان قرار می‌دهند.

یکی از استفاده کنندگان این داروها گفت: «بیش از چهار ماه می‌شود که ترامادول استفاده می‌کنم، دلیلش هم مشکلات خانوادگی و بی‌کاری بود که خیلی وضعیت مرا آشفته کرده بود و برای آرامش پیدا کردن از این دوا استفاده کردم؛ اما هر روز که می‌گذشت، بیش‌تر احتیاج به استفاده از این داروها پیدا می‌کردم.»

او افزود: «من همیشه این دارو را از داروخانه‌های شهر می‌گیرم. بدون داشتن نسخه، داروخانه‌ها زیاد است، یکی‌اش اگر نداد، دیگری دارو را به ما می‌دهد.»

بربنیاد قانون، داروخانه‌ها مکلف هستند که داروهای نشه‌آور را بدون نسخه‌ی پزشک به‌فروش نرسانند.

مسوولان داروخانه‌ها در شهر مزارشریف می‌گویند که تقاضای جوانان برای خرید پرگابالین و ترامادول زیاد شده‌است؛ اما بدون نسخه به آنان این داروها را نمی‌دهند.

آنان می‌افزایند که ما بدون نسخه به‌ کسی دارو نمی‌دهیم؛ چون این یک داروی اعصاب است، ضررهای زیادی دارد. کسی که بدون مشورت و نسخه‌ی داکتر مصرف می‌کند، شاید از بعضی دواخانه‌ها بگیرند؛ چون در سطح شهر مزار شریف و دیگر ولسوالی‌های بلخ داروخانه‌ زیاد است؛ اما ما قبلن هم بدون نسخه نمی‌دادیم و حالا هم نمی‌دهیم.»

گفته می‌شود که پولیس بلخ، بیش از ۵۰ نفر متهم به‌فروش تابلیت‌ها و دواهای نشه‌آور و مواد مخدر را در یک ماه پسین از سطح شهر مزارشریف بازداشت نموده‌است.

این در حالی است که داروهای نشه‌آور مانند پرگابالین برای بیماران مبتلا به شکر و افرادی که اختلالات روانی دارند، تجویز می‌شود و اگر از مقدار مشخص شده توسط داکتر متخصص بیش‌تر استفاده شود، اعتیاد را در مریض به‌وجود می‌آورد.

 ترامادول دارویی است که به‌شدت اعتیادآور است و حتا مصرف بیش از حد آن می‌تواند خطر مرگ را به‌همراه داشته باشد و سبب‌ بروز مشکلات تنفسی شدید و کشنده شود.