افغانستان

خلیل‌زاد: وضعیت کنونی افغانستان دشوار اما به خیر امریکاست

زلمی خلیلزاد، فرستاده‌ی پیشین امریکا برای افغانستان در یک گفت و گوی با تلویزیون کُردستان ۲۴ گفته است اوضاع کنونی افغانستان «به خیر» امریکا تمام شده است.

آقای خلیلزاد در پاسخ به پرسشی در باره وضعیت کنونی افغانستان گفته است: «بدون شک به خیر ایالات متحده تمام شد؛ زیرا پای خود را از جنگ افغانستان بیرون کرد. اما برای افغانستان وضعیت دشواری پیش آمد»

میرزا محمد یارمند، معین پیشین وزارت امور داخله‌ی افغانستان، در این باره می‌گوید که به باور وی، آقای خلیلزاد نیز «وجداناً از آن‌چه با آمدن طالبان در کشور رخ داده راضی نیست.»

او به آمو گفت: «در دراز مدت این خروج غیرمسولانه امریکا چنان امریکا و دنیا را با رشد تروریزم در افغانستان فرو خواهد برد که دنیا حادثه ۱۱ سپتمبر را فراموش خواهد کرد.»

آقای خلیلزاد در این گفتگو به طالبان توصیه کرده است که اگر می‌خواهند مشروعیت به دست آورند باید خواست‌های مردم را بپذیرند.

زلمی خلیلزاد در حالی اوضاع کنونی افغانستان را به خیر امریکا می‌داند که دو روز پیش دو مقام ارشد امریکایی گفتند که از حمله‌ی احتمالی القاعده و داعش به امریکا نگران هستند.

جنرال کریستین ابی زید، رییس مرکز تروریزم اداره استخبارات ملی امریکا، دو روز پیش به کمیتهی امنیت داخلی مجلس نماینده‌گان گفت که القاعده پس از کشته شدن ایمن الظواهری در کابل، قصد حمله به منافغ امریکا را دارد.

جنرال ابی زید همچنان گفته است که به نظر می رسد شاخه‌ی خراسان داعش فعالیت‌هایش را به خارج از افغانستان گسترش خواهد داد. این جنرال بلندپایه‌ی امریکایی از احتمال حمله‌ی داعش خراسان بیرون از افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

در همین حال کرستوفر-ری، رییس آژانس تحقیقات فدرال ایالات متحده هم به همین کمیته گفته است که اف.بی.آی از اوضاع افغانستان پس از بازگشت طالبان به شدت نگران است زیرا به گفته او پس از روی کار آمدن طالبان امریکا در گردآوری اطلاعات در افغانستان با چالش‌هایی رو به رو شده است.

زلمی خلیل زاد فرستاده ویژه ایالات متحد امریکا برای صلح افغانستان بود، وی در حدود دو سال با طالبان در قطر گفتگو کرد و سرانجام توافق نامه صلح را به نمایندگی از دولت امریکا با ملا برادر رئیس آن وقت دفتر طالبان در قطر امضا کرد.

گزارش اخیر سیگر، یا بازرس ویژه‌ی ایالات متحده‌ی امریکا برای بازسازی افغانستان، گفتگوهای آقای خلیل‌زاد با طالبان در دوحه را از عوامل‌ اصلی سقوط دولت افغانستان دانسته است.