افغانستان

طالبان تربیه‌ی معلم اندراب را تبدیل به پایگاه نظامی ساختند

شماری از باشندگان ولسوالی بنوی اندراب به آمو می‌گویند که طالبان ساختمان تربیه معلم این ولسوالی را به پایگاه نظامی مبدل کرده اند.

شماری از آموزگاران تربیه معلم ولسوالی بنو در دره اندراب بغلان و باشنده‌گان محل در گفت‌و‌گو با آمو تایید می‌کنند که از یک ماه بدین‌سو ساختمان این نهاد، که یگانه مرکز آموزش آموزگاران در ولسوالی‌های سه گانه اندراب است، از سوی طالبان پایگاه نظامی ساخته شده‌است.

یکی از آموزگاران این نهاد تحصیلی می‌گوید: «جای ما را طالب گرفت. فعلا از طبقه اناث یک صنف داریم که سمتسر آخرشان بود. مکان تخلیه شد، از تدریس خبری نیست.»

او می‌افزاید که این صنف باقی مانده از سال ۱۴۰۰ است و در سال جاری این نهاد دیگر دانش‌جو پذیرفته نشده است.

سمیر، باشنده ولسوالی بنو نیز می‌گوید که از یک ماه بدین‌سو در ساختمان تربیه معلم این ولسوالی واحدی از جنگ‌جویان طالبان جابه‌جا شده‌است.

یک باشنده‌ دیگر بنو می‌گوید که طالبان بالای مدیریت معارف این ولسوالی فشار وارد کرده اند تا لیسه‌ی بنو را تخلیه کرده و این لیسه را نیز در اختیار افراد طالبان قرار دهند.

با این حال، یک باشنده‌ ولسوالی ده‌صلاح می‌گوید طالبان نه تنها در ساختمان تربیه معلم اندراب بل در چندین مسجد و مکتب دیگر نیز جابه‌جا شده‌اند.

او می‌افزاید که افراد طالبان در لیسه‌ی رشیدی، مکتب متوسطه‌ی رسول محسنی، مسجد دربند، مسجد دره‌ی جر و مسجدِ غوری سنگ در دره‌ی قاسان ولسوالی ده‌صلاح جابه‌جا شده اند و از این مکان‌ها همچون پایگاه نظامی کار می‌گیرند.

مصطفی هاشمی رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در بغلان، به تماس‌ها و پیام‌های خبرنگار آمو در این باره پاسخ نگفت.

طالبان نه تنها در دره‌ی اندراب ساختمان‌های مربوط به معارف را پایگاه نظامی ساخته اند بل گزارش‌های از استفاده نظامی از مسجدها و مکتب‌ها در دیگر بخش‌های کشور نیز نشر شده اند.

از این میان، طالبان در ۳۲ مکتب و مسجد ولایت پنجشیر افراد خود را جابه‌جا کرده اند.

تربیه‌ی معلم اندراب در سال ۱۳۹۲ در ولسوالی بنو تاسیس شد که از سه ولسوالی اندراب فارغان صنف ۱۲ در این نهاد جذب می‌شدند اما در یک سال پسین دروازه این نهاد به روی دانش‌جویان بسته است. در این مدت نزدیک به ۳۰۰ تن از این نهاد فارغ شده‌اند.

متهم شدن افراد تازه وارد طالبان در اندراب به تبعیض قومی

شماری از باشنده‌گان دره‌ی کشن‌آباد ولسوالی بنوی اندراب از اذیت و آزار باشنده‌گان این دره از سوی نیروهای تازه وارد طالبان شکایت می‌کنند آنان را به رفتار قوم‌گرایانه متهم می‌سازند.

پنج‌تن از باشنده‌گان دره‌ی کشن‌آباد در گفتگوهای جداگانه به آمو گفتند که طالبان در این منطقه دست به اذیت و آزار مردم محل می‌زنند.

مصطفی نوری، باشنده‌ی دره کشن‌آباد می‌گوید که طالبان در روستای «میان ده» مردم محل را توقف داده می‌پرسند «شما پارسی‌وان استید یا مسلمان؟»

حسن، باشنده‌ی دیگر دره کشن‌آباد می‌گوید طالبان در این دره باشنده‌گان محل را به نام قوم مورد توهین و تحقیر قرار می‌دهند.

او نیز به آمو گفت: «طالبان از باشندگان محل می‌پرسند که شما فارسی‌وان استید یا مسلمان؟»

این باشنده‌ی دره‌ی کشن‌آباد در ادامه به آمو گفت که این افراد طالبان تازه به اندراب آمده اند و بعضی از طالبان محلی می‌گویند که این نیروها با ولسوالی طالبان هماهنگ نیستند. به گفته‌ی او، طالبان محلی از مردم خواسته اند تا به والی طالبان در بغلان شکایت کنند.

حسن افزود: «متاسفانه مردم محل از ترس انتقام گیری طالبان شکایت کرده نمی‌توانند.»

مصطفی هاشمی رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در بغلان در باره این ادعا گفت: «این ادعای باشنده‌گان کشن‌آباد حقیقت ندارد. در میان نیروهای ما اشخاصی جا ندارد که مردم را به‌نام قوم، زبان و سمت اذیت کند.»

بیشتر نیروهای طالبان در دره‌ی اندراب از قوم پشتون و از ولایات جنوبی افغانستان‌اند. پیش از این نیز گزارش‌هایی از برخورد میان طالبان بومی و طالبان قندهاری در اندراب و نقاط دیگر به نشر رسیده اند.

مولوی میرآغا، مسوول استخبارات طالبان پنجشیر در ۷ میزان ۱۴۰۰ در یک نوارِ دیداری که در میان شماری از باشنده‌گان پنجشیر صحبت می‌کرد از تبعیض طالبان در برابر باشنده‌گان این ولایت سخن گفت.

او در این نوار دیداری گفت: «متاسفانه یک تعداد برادران مجاهد ما دست به کارهای زدند که ما را پیش قوم خود روی سیاه کردند. ما مردم را از کوه پایین می‌کنیم یک کسی پیدا می‌شود که او را می‌کشد، روز دیگر او می‌آید که خط بده تا جنازه خود را دفن کنیم. نفر پوسته را دست‌گیر می‌کنیم می‌گوید خوب کردیم زدیم پنجشیری است.»

اختلافات قومی میان طالبان باعث شدند فرمانده ملک مدیر امنیت پیشین فرماندهی امنیه طالبان در پنجشیر از صف طالبان جدا شود و به جبهه‌ی مقاومت بپیوندد. سرانجام این فرمانده در ۲۲ سنبله ۱۴۰۱ از سوی طالبان کشته شد.

مهدی مجاهد، فرمانده‌ی دیگر طالبان که از صف این گروه جدا شده و با این گروه درگیر شد. مهدی در ماه اسد سال جاری در مرز افغانستان و ایران از سوی طالبان بازداشت و کشته شد.

آخرین مورد جدایی عبدالحمید مجاهد، فرمانده محلی طالبان در بدخشان است که به دلیل اختلافات از بدنه‌ی این گروه با ۱۰۰ تن از افراد تحت امرش جدا شد و در برابر طالبان به درگیری مسلحانه پرداخت. او در ۲۹ میزان با هشت تن از افرادش در منطقه‌ی کوه‌های «تنگ شیو» درواز از سوی طالبان کشته شد.

این در حالی ا‌ست که رسانه‌‌ها به نقل از نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر گزارش داده اند که طالبان حملات نظامی را در برابر اقلیت‌های قومی و غیرنظامیان سازماندهی کرده‌اند و اقلیت‌های قومی را در ولایت‌های کندز، پنجشیر، بغلان، دایکندی، ننگرهار، فاریاب و بدخشان هدف قرار داده‌اند.

طالبان همواره اختلافات قومی را در میان افراد شان و شهروندان افغانستان رد کرده اند و گزارش‌های نشر شده را شایعه پراگنی عنوان می‌کنند.