جنوب آسیا

عمران خان: راه‌پیمایی به‌سوی اسلام‌آباد روز سه شنبه از سر گرفته می‌شود

عمران خان، نخست وزیر پیشین پاکستان، روز یک‌شنبه گفت که راه‌پیمایی اعتراضی به‌سمت اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان که پس از تیراندازی به‌وی به‌حالت تعلیق درآمده بود، روز سه شنبه از سر گرفته می‌شود.

به گزارش اسوشیتدپرس، او درخواست خود برای تحقیق در مورد تیراندازی و کناره‌گیری سه شخصیت قدرت‌مند در دولت و ارتش پاکستان را تکرار کرد که به گفته‌ی عمران خان آن‌ها در حمله به او دست داشته‌اند.

عمران خان، نخست وزیر، وزیر داخله و جنرال فیصل را در پیوند به‌ تیراندازی به خودش مقصر می‌داند.

این روی‌داد، روز پنج‌شنبه در وزیرآباد، یکی از ولسوالی‌های ایالت پنجاب پس از تیراندازی یک‌فرد مسلح رخ داد. عمران خان در این تیراندازی زخمی و یکی از حامیان او در این سوءقصد کشته شد و ۱۳ تن دیگر زخمی شدند.

حالا خان می‌گوید که راه‌پیمایی خود را دوباره از وزیرآباد آغاز خواهد کرد.

عمران خان در ماه اپریل سال روان میلادی، با نگرفتن رأی اعتماد در پارلمان آن کشور، از سِمتش برکنار شد.

او یک راه‌پیمایی در اسلا‌م‌آباد ترتیب داد تا بر دولت شهباز شریف، نخست وزیر به‌خاطر برگزاری انتخابات زودهنگام فشار بیاورد؛ اما شریف می‌گوید که انتخابات بربنیاد برنامه، در سال ۲۰۲۳ برگزار خواهد شد.

راه‌پیمایی اعتراضی خان که از ۲۸ اکتوبر آغاز شد، تا حمله‌ی روز پنج‌شنبه آرام بود؛ اما تیراندازی اخیر، نگرانی‌هایی را در مورد بی‌ثباتی سیاسی فزاینده در پاکستان که پیشینه‌ی خشونت و ترور سیاسی دارد، افزایش داده‌است.

خان گفت که راه‌پیمایی او ۱۰ تا ۱۵ روز طول می‌کشد تا به راول‌پندی برسد؛ جایی که انتظار می‌رود کاروان‌هایی از سایر نقاط کشور به این راه‌پیمایی بپیوندند.

نخست وزیر پیشین پاکستان گفت که از طریق پیوند رسانه‌ای با اشتراک کنندگان اصلی را‌ه‌پیمایی ارتباط برقرار خواهد نمود و در نهایت «دریایی از مردم را به سمت اسلام آباد» هدایت خواهد کرد.

به گفته‌ی وی، در راه‌پیمایی روز پنج‌شنبه در وزیرآباد، دو فرد مسلح می‌خواستند به‌وی حمله کنند.

خان اواخر روز یک‌شنبه از بیمارستان مرخص شد و به خانه‌ی آبایی خود در لاهور نقلِ مکان کرد.