صحت

افزایش شمار مبتلایان به‌بیماری چیچک در ولایت‌های کابل و بغلان

در روزهای پسین، شمار کودکان مبتلا به‌بیماری چیچک در ولایت‌های کابل و بغلان به‌یک‌باره افزایش یافته‌است.

مسؤولان در شفاخانه‌ی ولایتی بغلان می‌گویند که چیچک یک بيماری ساری است و بيش‌تر از بزرگ‌سالان، کودکان را مبتلا می‌کند. شمار مبتلایان به این بیماری در بغلان رو به افزایش است و هر هفته تا ۲۵ کودکِ مبتلا به این بیماری، به شفاخانه‌ی ولایتی مراجعه می‌کنند.

نجم‌الدین پژواک، متخصص کودکان شفاخانه‌ی ولایتی بغلان در این باره می‌گوید: «آمار بیماری چیچک در سال‌های پیش دو یا سه واقعه بود؛ اما در سال روان در ولایت بغلان تا ۲۵ واقعه در هفته به‌شفاخانه‌ی ولایتی و درمان‌گاه‌های شهر پلخمری می‌آیند و البته بیش‌تر مصابین به این بیماری، در ولسوالی‌های بغلان مرکزی، ولسوالی نهرین، ساحه‌ی چپ دریا و باغِ ‌شمال شهر پلخمری می‌باشند.»

این پزشک، آمار مشخصی از شمار مبتلایان به‌بیماری چیچک ارایه نمی‌کند؛ اما می‌گوید که اگر جلوِ افزایش این بیماری گرفته نشود، در یک ماه، شمار مبتلایان به این بیماری، به‌بیش از ۱۰۰ تن خواهد رسید.

او در ادامه گفت: «این بیماری در میان کودکان زیر سن ۱۰ سال دیده می‌شود و در بزرگ‌سالان کمتر دیده می‌شود که با تطبیق واکسین، می‌توان از وقوع آن جلوگیری کرد. گلو درد، تب، خارش جلدی و آبله‌ی اندک، از علایم این بیماری است.»

این پزشک متخصص با بیان این‌که بیماری چیچک در مدت دو تا سه روز همه‌گیر می‌شود و تا ۱۴روز ادامه دارد، گفت: «باید افراد مبتلا به این بیماری، تا زمان درمان قرنطینه شوند.»

در همین حال، شماری از همراهان بیماران در شفاخانه‌ی ولایتی پلخمری، از گسترش این بیماری سخت نگران استند و می‌گویند که این بیماری خیلی سریع همه‌گیر شده‌است.

نمی‌دانم فرزندانم چگونه مبتلا شدند

حمیرا که فرزندانش به این بیماری مبتلا شده‌است، می‌گوید: «در بدن چهار کودک من دانه‌های سرخ دیده می‌شد که آنان را به‌شفاخانه‌ی ولایتی آورده‌ام. آن‌ها تب، گلو درد، سرفه داشتند و بعد دانه‌های سرخ آب‌دار، همراه با خارش در بدن آنان برآمد.»

او می‌افزاید: «بچه‌هایم را پیش داکتر بردم؛ اما چون هزینه‌ی درمان بالا بود، آن‌ها را به‌شفاخانه‌ی ولایتی آوردم. دلیل ابتلای کودکانم به این مریضی را نمی‌دانم. واکسین دوره‌های مختلف برای آن‌ها تطبیق شده است.»

افزایش شمار مبتلایان در کابل

در همین حال، شماری از باشندگان ولایت کابل نیز از مصاب شدن شمار زیادی از کودکان به‌بیماری چیچک خبر داده و می‌گویند که در چند روز اخیر، این بیماری در میان کودکان خُردسال افزایش یافته است.

آنان می‌افزایند که از یک هفته بدین‌سو، بیماری چیچک گسترش یافته و در شفاخانه های خصوصی و دولتی، شمار کودکانِ مصاب به این بیماری افزایش یافته‌است؛ ولی آمار مشخصی از مبتلایان به این بیماری در کابل وجود ندارد.

بیماری چیچک خطرناک نیست؛ اما ممکن است در موارد نادر ویروس چیچک باعث تَوَرّم مغز و جگر شود. این بیماری در جهان محو شده‌است و پزشکان می‌گویند که بی‌توجهی به‌سلامت افراد، باعث شیوع آن در روزهای پسین شده است.