بازرگانی

توماس وست: افغانستان ‌پول‌های تازه چاپ شده را دریافت می‌کند

توماس وست، فرستاده‌ی ویژه‌ی امریکا برای افغانستان می‌گوید که پول‌های تازه برای افغانستان چاپ شده‌اند.

او درباره‌ی این‌که این پول‌ها چه زمانی به افغانستان منتقل و وارد بازار خواهد شد، ابراز نظر نکرد.

در یک‌سال پسین، افزایش پول‌های مندرس و کهنه در بازارهای کشور، دشواری‌های زیادی را برای مردم -به ویژه در معاملات روزانه‌ی آن‌ها- به‌میان آورده‌است.

پول‌هایی که توماس وست از آن‌ها سخن می‌گوید، قرار بود در سال‌های آخر حکومت جمهوریت در سوئیس به چاپ برسد؛ اما این کار در آن روزها انجام نشد.

­­­­­بر اساس قراردادی که میان حکومت پیشین و یک شرکت پولندی در سال ۲۰۲۰ امضا شد، قرار بود ۱۰ میلیارد افغانی بانک‌نوت‌های ۱۰، ۲۰، ۵۰  و ۱۰۰ افغانی توسط این شرکت چاپ شوند.

آقای وست که روز جمعه در یک نشست آنلاین سخن می‌گفت، افزود: «خیلی خوش‌حالم که بگویم در ۲۴ ساعت گذشته، ما بالاخره شاهد انجام دو معامله‌ی ارزی بودیم و این بدان معنی است که پول افغانی چاپ شده و این پول‌های جدید، جای‌گزین پول‌هایی خواهد شد که عملن در سیستم موجود استند.»

او گفت که نمی‌داند، دقیقن چه زمانی این پول‌ها به افغانستان انتقال داده می‌شوند. با این حال تأکید کرد که انتقال آن‌ها برای آنان اولویت دارد.

نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای افغانستان در این نشست، درباره‌ی پول‌های منجمد شده‌ی افغانستان و روند رسیدن آن به‌کشور نیز گفت که یکی از روی‌دادهای تازه در این زمینه، راه‌اندازی نخستین نشست هیأت ناظر است که قرار است در ماه آینده‌ی میلادی در سوئیس برگزار شود.

بخشی از پول‌های منجمد شده‌ی افغانستان به‌یک بانک سوئیسی انتقال داده شده‌است و زیر نظارت هیأت چهار نفری قرار دارد.

این هیأت، مشمول نمایندگان امریکا، سوئیس و انوارالحق احدی، وزیر پیشین مالیه و شاه محرابی رئیس پیشین بانک مرکزی افغانستان است.

او تأکید کرد: «یک هیأت مشورتیِ اضافی نیز از افغانستان که در این بخش‌ حرفه‌ای تجربه دارند، شکل خواهد گرفت و آن‌ها می‌توانند درباره‌ی چگونگی محافظت و مقادیر محدود مصارف نظر بدهند.»

به گفته‌ی او، بخش زیادی از ۳.۵ میلیارد دالر افغانستان دست نخورده باقی خواهد ماند و برای آینده حفظ خواهد شد.

دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان پس از سقوط حکومت پیشین، در ماه اگست ۲۰۲۱ میلادی توسط ایالات متحده منجمد شد. از هفت میلیارد دالر دارایی منجمد شده، ۳.۵ میلیارد آن درگیر یک پرونده‌ی قضایی فدرال ایالات متحده، مربوط به قربانیان حمله‌های یازدهم سپتمبر است.