بازرگانی

قلیان­‌خانه‌های شهر هرات از سوی طالبان مسدود شدند

مسؤولان امر به‌معروف طالبان در ولایت هرات، قلیان‌خانه‌ها را در این شهر مسدود و فعالیت آن‌ها را در این ولایت ممنوع اعلام کردند.

آنان می‌گویند که از این پس، استفاده از قلیان در کافه‌‌های ولایت هرات ممنوع است.

عزیز الرحمان مهاجر، رئیس اداره‌ی امر به‌معروف و نهی از منکر طالبان در هرات می‌گوید که به‌دلیل آسیب‌زا بودن دود قلیان برای بهداشت افراد، آنان با مشوره‌ی بخش صحت و علما، تصمیم به‌جلوگیری از استفاده‌ی آن در کافه‌‌های این ولایت گرفته‌اند.

او تأکید کرد که دروازه‌ی کافه‌‌ها از سوی آنان مسدود نشده و «مالکان این کافه‌ها می‌توانند به‌جای قلیان، تجارت دیگری را درپیش گیرند.»

طالبان می‌گویند که تصمیم منع استفاده از قلیان به یک‌باره‌ اتخاذ و اجرایی نشده‌است؛ بل‌که این روی‌کرد به‌تدریج عملی شده و از پنج ماه پیش دیدگاه پزشکان و عالمان دین در این زمینه گرفته شده‌است.

طالبان ادعا کردند که به‌مدیران کافه‌ها سه ماه وقت داده شده‌است تا از مصرف قلیان در این محل جلوگیری کنند.

در همین حال، مالکان قلیان‌خانه‌ها در شهر هرات می­گویند که مسؤولان امر به‌معروف به آن‌ها دستور داده اند تا دروازه‌ی قلیان‌خانه‌ها را ببندند.

احمد سعید، یکی از مالکان قلیان­خانه‌ها در شهر هرات می­گوید: «من برای ساخت کافه‌ی خود ۲۰ هزار دالر هزینه کرده‌ام؛ اما حالا فعالیت این‌جا از سوی حکومت (اداره‌ی طالبان) متوقف شده‌است. در هر قلیان‌خانه برای ۳ تا ۵ نفر زمینه‌ی کار فراهم بود؛ یعنی از این طریق خرچ خانواده‌های خود را تأمین می‌کردند؛ اما حالا آن‌ها با مشکلات دچار شده‌اند.»

او در ادامه تأکید ‌کرد که طالبان باید درخصوص این تصمیم خود، تجدید نظر کنند.

فضل احمد، یکی دیگر از کافه‌داران در شهر هرات با بیا این‌که نزدیک به ۱۵ هزار دالر برای این کار سرمایه‌گذاری کرده‌است، می‌گوید: «حالا دیگر سرمایه‌ای ندارم تا کار جدیدی شروع کنم. از طرف دیگر پنج شاگرد در قلیان­خانه دارم که هر کدام‌شان تنها نان‌آور خانواده‌ی خود هستند و اگر کافی­شاپ‌ها باز نشوند، من و شاگردهایم تباه می‌شویم.»

گفته می‌شود که ۶۰۰ قلیان‌خانه در ولایت هرات فعالیت دارند که با مسدود شدن آن‌ها از سوی طالبان، بیش از ۲ هزار تن که در آن مصروف کار بودند و از این طریق امرار معیشت می‌کردند، حالا کار خود را از دست داده‌اند.

امید، یکی از این افراد است که هشت سال در یک قلیان‌‌خانه در هرات مشغولِ کار بوده و از همین راه چرخه‌ی زندگی خود را می‌چرخاند، او در این باره می‌گوید: «هشت سال می‌شود که این‌جا ماهانه هشت هزار افغانی کار می‌کردیم و همین معاش خرچ خانه‌ی ما می‌شد. از وقتی که قلیان‌خانه‌ها را بسته کرده‌اند، ما بی‌کاریم و مجبور هستیم که از این به‌بعد، برای پیدا کردن کار به ایران برویم.»

نزدیکِ یک ماه پیش نیز، مسؤولان امر به‌معروف طالبان در یک نشست در مرکز شهر زرنج، قلیان‌خانه‌ها را در ولایت نیم‌روز مسدود کرده بودند.

این اولین بار نیست که پس از آمدن طالبان تنها قلیان‌خانه‌ها بسته می‌شود. طالبان در ماه‌های اول حضورشان در کابل دستور دادند که همه دکان‌های فروش ابزار موسیقی تعطیل شود و هیچ‌کس هم حق ندارد آلات موسیقی را خرید و فروش کند.