ساینس و تکنالوژی

ساخت دستگاه تولید برق بی‌سیم از سوی دانش‌جویان دانشگاه البیرونی

گروهی از دانش‌جویان دانشگاه البیرونی ولایت کاپیسا، دستگاهی را ساخته‌اند که می‌تواند برق را به‌گونه‌ی بی‌سیم انتقال دهد.

یک گروه هفت نفری از دانش‌جویان دانشکده‌ی مهندسی برق دانشگاه البیرونی ولایت کاپیسا‌، مؤفق شدند تا دستگاه تولید برق ۹ ولت و ۳۰ ولت بی‌سیم را بسازند که توانایی انتقال برق تا فاصله‌های ۱۰ تا ۵۰ سانتی متر را دارد.

احمد روئین ژرف اندیش، یکی از دانش‌جویان دانشکده‌ی مهندسی برق دانشگاه البیرونی که برای ساخت این دستگاه تولید برق بی‌سیم نزدیک به‌ یک ماه زحمت کشیده‌است، به‌ خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید: «این دستگاه، مانند ترانسفامر بدون هسته است که از دو سیم‌پیچ ساخته شده و وسایلی که در ساخت این دستگاه کار گرفتیم، خیلی گران‌قیمت است.»

این دانش‌جویان می‌گویند که هرگاه اداره‌ی طالبان به آن‌ها کمک کند، می‌توانند که دانشگاه البیرونی را مجهز به‌برق بی‌سیم کنند.

عبدالمطلب عالمی، استاد دانشکده‌ی مهندسی برق دانشگاه البیرونی، با ستایش از ساخت دستگاه تولید برق بی‌سیم توسط دانش‌جویان دانشگاه البیرونی می‌گوید که برق‌رسانی به‌شکل بی‌سیم، مزایا و زیان‌های خود را دارد.

وی افزود: «انتقال ایمن برق، کاهش هزینه‌ی نگه‌داری برق و لین کشی و سازگار بودن با محیط زیست، از مزایا و ممکن نبودن انتقال برق در فاصله‌های دور و انتقال برق مورد نیاز همه‌ای مردم، از معایب دستگاه تولید برق بی‌سیم است.»

این اندیشه، برای اولین بار، توسط نابغه‌ی صربستانی نیکولا تسلا در اوایل قرن بیستم میلادی مطرح شد؛ اما مفکوره‌ی او توسط برخی از متخصصان صنعت برق سرکوب شد.

نیکولاتسلا می‌خواست برق را رایگان به‌تمام نقاط جهان، به‌گونه‌ی مساوی و به‌شکل بی‌سیم پخش کند اما در آن زمان، به‌دلیل نپرداختن بودجه‌ی اقتصادی از طرف ثروت‌مندی به‌نام جی. ‌پی مورگان، وی مؤفق به ادامه‌ی این کار نشد و این اندیشه در حد یک رویا برای نیکولا تسلا باقی ماند.