بازرگانی

شکایت تولیدکنندگان عسل در کندز، از نبود دهلیز هوایی برای صادرات

تولید کنندگان عسل در ولایت کندز می‌گویند که پس از تحولات کشور، کار و بار آن‌ها سقوط کرده است و مردم هم به‌‎دلیل ناداری، عسل خریداری نمی‌کنند. در همین حال، مسؤولان اداره‌ی زراعت طالبان از افزایش تولید این محصول در سال روان خبر می‌دهند.

زنبورداران این ولایت که سال‌ها است مشغول تولید عسل و زنبورداری استند، می‌گویند که صادرات عسل نسبت به‌گذشته،کاهش چشم‌گیری یافته‌است.

صادر نشدن عسل سبب شده‌است که زنبورداران نتوانند همه عسل تولید شده‌ی خود در یک‌سال را به‌فروش برسانند و این مورد آنان را خساره‌مند ساخته‌است.

تولید کنندگان عسل از اداره‌ی طالبان می‌خواهند که برای حل این مشکل، آنان را یاری کرده و زمینه‌ی فروش و بازاریابی بیش‌تر را برای شان فراهم کنند.

رحیم‌الله، یک تن از زنبورداران ولایت کندز با اشاره به این‌که با آمدن تحولات سیاسی در کشور، کار آنان هم با مشکلات زیادی روبه‌رو شده‌است، افزود: «ما از جای خود بی‌جا شدیم و خیلی از زنبورهای ما تلف شد. من تقریبن ۱۱ لگ افغانی ضرر کردم.»

او چاره‌ی حل این مشکل را، باز شدن یک دهلیز هوایی برای صادرات عسل کندز به‌کشورهای دیگر می‌داند.

در همین حال، برخی از عسل‌فروشان در شهر کندز با انتقاد از واردات عسل بی‌کیفیت از کشورهای همسایه می‌گویند: «واردات عسل بی کیفیتِ خارجی، سبب رکود بازار تولید عسل داخلیشده‌است.»

امید، یکی از عسل‌فروشان ولایت کندز می‌افزاید: «باید از واردات عسل بی‌کیفیت از کشورهای همسایه جلوگیری شود و برای زنبورداران، زمینه‌ی صادرات محصول با کیفیت شان فراهم شود. عسلی که در وطن خود ما تولید می‌شود، از عسل خارجی برتر است.»

مولوی امان‌الله حسن، رئیس زراعت طالبان در کندز می‌گوید:«در مقایسه با سال‌های گذشته، تولید عسل زنبورداران افزایش یافته و آنان می‌کوشند تا در عرصه‌های مختلف با تولیدکنندگان عسل همکاری کنند.»

زندگی بیش‌تر مردم در ولایت کندز، به‌زراعت و دام‌داری متکی است. درسال‌های گذشته ده‌ها فارم زنبورداری و تولید عسل در این ولایت فعالیت داشت؛ اما به‌دلیل جنگ و خشونت، بسیاری از این فارم‌ها بسته شده‌است.