افغانستان

طالبان: چهار تن را در بدخشان بازداشت کردیم

همزمان با ادامه درگیری‌ها در بخش‌هایی از بدخشان در شمال‌شرق کشور، طالبان می‌گویند چهار تن را به جرم کمین بر ولسوال این گروه در ولسوالی شُکی بازداشت کرده اند.

معزالدین احمدی، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان برای بدخشان، به آمو گفت که این چهار تن عضو جبهه مقاومت نبوده بلکه باشندگان منطقه هستند که از برخوردهای ولسوال ناراض بوده اند.

او گفت: «چهار نفر استند. آن‌ها کسانی استند که ولسوال ما را آزار داده بودند. آن‌ها افراد مقاومت هم من فکر نمی‌کنم بوده باشند. آن‌ها افراد همین منطقه استند که از اثر مشکلات منطقه‌ای به ولسوال مزاحمت کرده اند.»

طالبان همواره وجود جبهه‌ی مقاومت را رد کرده اند.

شُکی یکی از پنج ولسوالی منطقه‌ی دروازهای بدخشان است. این ولسوالی هم‌مرز با ناحیه‌ی درواز تاجیکستان است.

پیش از این گزارش‌هایی در مورد درگیری میان طالبان و نیروهای جبهه‌ی مقاومت در ولسوالی مای‌می، یکی دیگر از ولسوالی‌های درواز نیز، نشر شده بود.

با این‌حال، روز دوشنبه جبهه مقاومت از تصرف ولسوالی شُکی خبر داده بود. پس از آن ویدیوی در رسانه‌های اجتماعی نشر شد که ولسوال طالبان در شُکی را در اسارت نیروهای جبهه‌ی مقاومت نشان می داد. بر بنیاد این ویدیو، محمد اکرم، ولسوال شُکی، از جانب نیروهای مقاومت دوباره رها شده است.

اما دو منبع از این ولسوالی به آمو گفتند که این ولسوالی دوباره به دست طالبان افتاده است و نیروهای مقاومت پس از هجوم افراد طالبان از ولسوالی‌های نسی و کوف‌آب نیز بیرون شده‌اند.

به‌گفته‌ی منابع، ولسوال شُکی و نگهبانانش با میانجی‌‌گری مردم محل، از بند نیروهای جبهه‌‌‌ی مقاومت رها شده‌اند.

جبهه‌ی مقاومت گفته بود که محمد اکرم، ولسوال شُکی با ۱۰ تن از نگهبانانش روز دوشنبه به دست نیروهای این جبهه اسیر شدند و ده‌ها تن از افراد این گروه به سمت ولسوالی‌های کوف‌آب و نسی فرار کردند.

طالبان در نخست در باره سقوط ولسوالی شًکی چیزی نگفتند اما پس از آن افتادن این ولسوالی به دست جبهه مقاومت را رد کردند.

در این اواخر ولسوالی‌های راغستان، کوهستان، یفتل بالا، کران و منجان، مای‌می، شهر بزرگ و منطقه‌ی شیوه‌ی ولایت بدخشان، گواه درگیری‌ میان نیروهای جبهه‌ی مقاومت و طالبان بوده‌اند.

وزارت دفاع طالبان روز دوشنبه از سفر ملا یعقوب مجاهد، وزیر دفاع طالبان، به بخش‌های مرزی بدخشان خبر داد.