جهان

اعلام الحاق بخش‌هایی از خاک اوکراین به روسیه

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، دی‌یروز جمعه در مراسمی که در کاخ کرملین برگزار شد، الحاق بخش‌هایی از خاک اوکراین به روسیه را اعلام کرد.

این درحالی است که روسیه با یک عقب‌گرد جدی نظامی روبه‌روست؛ اما پوتین وعده داد که روسیه در عملیات ویژه‌ی نظامی خود در این جنگ پیروز خواهد شد.

اعلام حاکمیت روسیه بر ۱۵درصد از خاک اوکراین، بزرگ‌ترین الحاق خاک یک کشور به کشور دیگر از زمان جنگ جهانی دوم به این‌سو است.

هفته‌ی گذشته، روسیه در مناطق اشغال شده‌ی شرق اوکراین، یک همه‌پرسی را برگزار کرد که با واکنش اوکراین و قدرت‌های غربی به‌همراه شد و آن‌ها این اقدام را غیرقانونی و‌ تقلبی خواندند.

بریتانیا، کانادا و امریکا نیز در واکنش به این همه‌پرسی، تحریم‌های تازه‌ای را برضد روسیه وضع کردند.

زلنسکی، رئیس جمهوری ا‌وکراین با اشاره به این‌که کشورش درخواست عضویت سریع در ناتو را ارائه کرده‌است، تأکید کرد که تا زمانی که پوتین رئیس جمهور روسیه است، با روسیه مذاکره نخواهد کرد.

پوتین درحالی خبر الحاق بخش‌هایی از شرق اوکراین را به‌روسیه اعلام کرد که نیروهای روس در همین مناطق، با محاصره‌ی نیروهای اوکراین مواجه استند و نشانه‌هایی از حاکمیت روسیه در این مناطق ضعیف است.

پوتین در یکی از ضد امریکایی‌ترین سخن‌رانی‌هایش، نشان داد که آماده است به آن‌چه نبرد برای «روسیه‌ای با تأریخِ بزرگ‌تر» می‌داند، ادامه دهد.

وی هم‌چنین غرب و امریکا را متهم به انفجار خط لوله‌ی گاز «نورد استریم» کرد.

جوبایدن، رئیس جمهوری امریکا در واکنش به این انفجار گفت که این اقدام خراب‌کارانه عمدی بوده و روس‌ها اطلاعات غلط را نشر می‌کنند.

پوتین در مورد پیوستن این مناطق به روسیه، گفت: «آن‌ها انتخاب کرده‌اند که با مردم خود و سرزمین مادری خود باشند. با سرنوشت آن زندگی کنند و با آن پیروز شوند. حقیقت با ماست، روسیه با ماست.»

روسیه هفته‌ی گذشته، همه‌پرسی را در مناطق شرقی اوکراین که زیر اشغال این کشور است، برگزار کرد که با محکومیت اوکراین و دیگر کشورهای غربی روبه‌رو شد.

پوتین در این باره گفت: «ما از خاک خود با تمام وجود و‌ تحت هرحالتی دفاع خواهیم کرد.»

وی هم‌چنین از «رژیم اوکراین» خواست تا به میز گفت‌وگو برگردد.