جهان

امریکا بیش از ۱ هزار شهروند و ۵۷ شرکت روسی را تحریم کرد

برگرفته شده از ویدیوی رویترز.

وزارت خزانه‌داری امریکا ۱ هزار تن، مشمول، قانون‌گذاران، مسؤولان زیر ساخت‌های مالی و نظامی، رییس بانک مرکزی و خانواده‌های اعضای شورای امنیت روسیه را پس از امضای معاهده‌هایی که با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری این کشور مبنی بر الحاق مناطقی از اوکراین انجام داده‌اند، تحریم کرد.

اسوشیتد پرس خبرداده‌است که وزارت خزانه‌داری امریکا، صدها عضو مجلس قانون‌گذاری روسیه، رهبران زیرساخت‌های مالی و نظامی این کشور را برای تحریم‌ها معرفی کرده‌است.

در این گزارش آمده‌است که وزارت امور خارجه‌ی امریکا، بیش از ۹۰۰ شهروند روسیه را به فهرست محدودیت ویزه‌‌اش اضافه کرده؛ درحالی که وزارت بازرگانی/اقتصاد امریکا نیز ۵۷ شرکت روسی را به فهرست متخلفان کنترول صادرات خود افزوده‌است.

جو بایدن، رییس جمهور‌ امریکا، درباره‌ی اقدام‌های پوتین در تویترنوشت: «اشتباه نکنید: این اقدامات مشروعیت ندارد.»

او گفت که جریمه‌های مالی جدید، هزینه‌هایی را بر افراد و شرکت‌هایی در داخل و خارج از روسیه تحمیل می‌کند که «از تلاش های غیرقانونی برای تغییر وضعیت سرزمین اوکراین حمایت سیاسی یا اقتصادی می‌‌کنند.»

انتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ی امریکا نیز در یک رشته¬ی تویت نوشته‌است: « امروز، ما اقدامات سریع و شدیدی را در پاسخ به تلاش رئیس جمهور پوتین برای الحاق مناطق اوکراین انجام دادیم – نقض آشکار قوانین بین المللی. ما به‌ تحمیل هزینه بر هر کسی که حمایت سیاسی یا اقتصادی از این همه‌پرسی ساختگی را ارائه دهد، ادامه خواهیم داد».

امضای الحاقیه¬ی مناطق از اوکراین به روسیه توسط پوتین و پیوستن شتاب¬زده¬ی ولادیمیر زلنسکی برای درخواست عضویت به ناتو، سبب شد تا دو رهبر با سرعت بیش‌تری در مسیر برخوردی که ترس از درگیری تمام عیار بین روسیه و غرب را افزایش می دهد، حرکت کنند.

آن‌چه پوتین بارها تصریح کرده‌است، آن‌ست که هرگونه چشم‌انداز پیوستن اوکراین به بزرگ‌ترین ایتلاف نظامی جهان، یکی از «خطوط قرمز» او است و این یکی از توجیه‌هایی بود که او برای حمله‌ی خود به روسیه ذکر کرده‌است.