بازرگانی

تلاش برای احیای بیش‌تر کارخانه‌ی تولیدی سپین زرِ کندز

کارخانه‌ی تولیدی سپین‌زر کندز، پس از ۲۵ سال با سرمایه‌گذاری ۱۲۰ هزار دالر در ۲۳ جدی سال ۱۳۹۹ هجری-خورشیدی فعالیت خود را دوباره آغاز کرد. این کارخانه، ظرفیت تولید ۱۰ تُن روغن خوراکی را در یک شبانه‌روز دارد.

مسؤولان این کارخانه‌ی تولیدی می‌گویند که در کنار تولید روغن زغر، کنجد، مهلوچ/کنجاره، صابون نیز در این کارخانه تولید می‌شود.

به‌گفته‌ی مسؤولان، برای از سرگیری فعالیت شرکت دولتی سپین‌زر کندز، پنج دستگاه تولید روغن نباتی از ازبیکستان در زمان جمهوریت خریداری شده بود.

انجنیر نایب فرخاری، آمرعملیاتی و فنی کارخانه‌ی تولیدی سپین ‌زر کندز می‌گوید که پس از سال‌‌ها توقف فعالیت این کارخانه، بخش‌های زیادی از آن فعال شده‌است که در این بین، بخش خریداری پنبه‌‌دانه نیز فعال است و روزانه بیش از ۳۰ تُن پنبه از کشاورزان خریداری می‌‌شود.

فرخاری در ادامه می‌افزاید: «شرکت دولتی سپین زر‌ هیأتی را برای خرید پنبه‌‌دانه به قریه‌‌ها و ولسوالی‌های ولایت زون شمال‌شرق -به ویژه کندز- اعزام کرده‌است که بعد از سروی کشت‌زارهای پنبه، در جهت خریداری پنبه‌‌دانه اقدام می‌کنند.»

به گفته‌ی فرخاری، شرکت دولتی سپین ‌زر هم‌ اکنون پنبه‌دانه را به شمول کندز، از ولایت‌های بغلان و تخار خریداری کرده و روزانه نزدیک به ۳۰ تُن پنبه‌‌دانه را از کشاورزان در ولایت‌های یاد شده خریداری و بسته ‌بندی می‌کند.

او  ادامه می‌دهد: «علاوه بر فعال شدن بخش خرید پنبه‌دانه، بخش‌هایی چون: تولید روغن زغر، کنجد، مهلوج /کنجاره و تولید صابون نیز فعال شده‌است که با این اقدامات برای شمار زیادی از شهروندان، زمینه‌ی کار مساعد شده‌است.»

در همین حال، عبدالغنی قرلُق آمر فنی و امور تولیدی کارخانه‌ی سپین ‌زر گفت: «قرار است ۱۱ هزار متریک تُن پنبه‌ی دانه‌‌دار را از کشاورزان ولایت‌های کندز، بغلان، تخار و در صورت کمبود از سایر ولایت‌ها خریداری کنیم.»

این شرکت قرار است در سال روان، بیش ‌ از یک‌هزار متریک تُن زغررا برای پروسس مهلوچ و تولید روغن، بربنیاد تفاهم‌‌نامه، به کشورهای ترکیه، چین و ازبیکستان صادر کند.

این درحالی است که در گذشته نزدیک به ۴۵۰۰ کارگر چرخ فعالیت کارخانه‌ی تولیدی سپین‌ زر کندز را به چرخش در می‌آوردند؛ اما فعالیت این کارخانه، به دلیل جنگ‌های داخلی متوقف شده بود و اکنون بیش از ۳۰۰ تَن در این کارخانه مصروف کار استند.

شماری از کارکنان کارخانه‌ی تولیدی سپین زر می‌گویند که در گذشته، تولیدات سپین ‌زر کندز حتا به کشورهای اروپایی صادر می‌شد و پس از متوقف شدن کار آن، تمام کارکنان این کارخانه بی‌کار شدند.

نجیب‌الله که سال‌ها است در این کارخانه مصروف کار است، با ابراز خرسندی از فعالیت دوباره‌ی این کارخانه، گفت: «من مسؤولیت خانواده‌ام را دارم و با کار کردن در این‌جا، می‌توانم برای اعضای خانواده‌ام نفقه پیدا کنم. من مدت‌ها بی‌کار بودم و حالا که مصروف کار در این کارخانه هستم، خوش‌حالم.»

کارخانه‌ی تولیدی سپین ‌زر کندز در سال‌ ۱۳۱۴ به‌نام «شرکت شمالی» ایجاد و سپس در سال ۱۳۳۹ به‌نام سپین‌ زر مسما شد. فرآورده‌های تولیدی عمده‌ی این شرکت در آن زمان، روغن و صابون بود؛ اما به دلیل جنگ‌های داخلی، تمامی بخش‌های آن غیرفعال و کارمندان آن نیز بی‌کار شده بودند؛ اما اکنون بخش‌های زیادی از این کارخانه دوباره فعال و کار در مورد راه‌اندازی دیگر بخش‌های آن نیز ادامه دارد.