صحت

درمان رایگان ۲۰۰ کودک مبتلا به لب‌چاک و کام‌چاک در کندز

روند درمان ده‌ها کودک مصاب به امراض لب‌‌چاک و کام‌‌چاک، به سطح زون شمال‌‌شرق در کندز آغاز شد.

داکتر غفار غیور یک‌ تن از داکتران افغانستان که در ترکیه زندگی می‌کند، به ولایت کندز آمده و قرار است بیش از ۲۰۰ کودک را از کندز، تخار، بغلان و بدخشان که مصاب به امراض لب‌چاک و کام‌‌چاک اند، درمان کند.

مسؤولان مؤسسه‌ی خیریه‌ی سعادت که زمینه‌ی این کار را فراهم کرده‌اند، می‌گویند که این افراد به حمایت مالی این نهاد، به‌گونه‌ی رایگان درمان خواهند شد.

داکتر غیور با بیان این‌که در این فرصت، مریضان چند ولایت هم‌جوار کندز نیز درمان خواهند شد، گفت: «من مدت ۱۰ سال در کابل و ولایت‌های دیگر در این بخش کار کرده‌ام و حالا به هدف درمان بیماران لب‌چاک و کام‌چاک به کندز آمده‌ام. در این اواخر،این مریضی در ولایت‌های زون شمال‌شرق و جنوب کشور، از جمله هلمند، افزایش یافته‌است.»

در مدت سه روز از آغاز این برنامه‌ی درمانی، بیش از ۱۰ بیمار با موفقیت عملیات شده‌اند و این برنامه  ۱۵ روز ادامه خواهد داشت.

داکتر غیور در ادامه خطاب به همکارانش که در خارج از کشور استند، گفت: «به کشور خود بیایید و در هر بخش که تخصص دارید، به هم‌وطنان ‌تان خدمت کنید و در مناطق دور دست بیماران را رایگان درمان کنید.»

الله نور عرفانی، مسؤول مؤسسه‌ی خیریه‌ی سعادت نیز در این مورد گفت: «ما هر سه ماه داکتر را از ترکیه می‌خواهیم و به هزینه‌ی این مؤسسه‌ی خیریه، بیماران را به صورت رایگان درمان می‌کنیم.»

او با اشاره به این‌که حمایت کننده‌ی مالی این پروسه هم‌وطنان ما که در کانادا استند، می‌باشد، افزود که مصارفات و تجهیزات را به همکاری آن‌ها تهیه می‌کنند؛ اما چون تقاضا زیاد است،برخی اوقات با کمبود تجهیزات روبه‌رو می‌شوند و در هر دور،نزدیک به ۳۵۰ مریض را درمان می‌کنند.

خوش‌حالی خانواده‌ها از درمان رایگان فرزندان ‌شان

شماری از خانواده‌های این بیماران که از ولایت‌های گوناگون زون شمال‌شرق به‌منظور درمان مریضان خود به ولایت کندز آمده‌اند، با ابراز خرسندی از انجام خدمات رایگان برای تداوی بیماران خود می‌گویند که در وضعیت کنونی، توان پرداخت هزینه‌ی درمان را نداشته‌اند.

خیرالدین که از ولسوالی یاوان بدخشان برای درمان دخترش به کندز آمده‌است، می‌گوید: «دخترکم از هنگام تولد، دچار مریضیلب‌چاک بود و در این مدت توانایی تداوی او را نداشتم، به این‌جا آمدیم تا مریض خود را تداوی کنم.»

داکتران مشکلات اقتصادی مردم را مانع اصلی برای درمان به‌موقع کودکان لب‌چاک و کام‌چاک در کشور می‌دانند.

عبدالغفور که از شهر پلخمری ولایت بغلان همراه با دختران دوگانه‌گی خود به کندز آمده، می‌گوید: «هر دو دختر من دچار مریضی کام‌چاک هستند. یک‌بار آن‌ها را به کابل بردم. آن‌جا داکتران گفتند که آن‌ها را در هفت ساله‌گی بیاور؛ اما به دلیل مشکلات اقتصادی نتوانستم. حالا خوش‌حالم که هر دو دخترم به صورت رایگان عملیات شدند.»

لب‌چاک (Cleft lip) و کام‌چاک (cleft palate) از رایج‌ترین نقص‌های مادرزادی است که شکافی در لب بالایی و در کام یا هر دوی آن‌ها ایجاد می‌کند. اگر در دوران تکامل جَنین، ساختارهای صورت به گونه‌ی درست و کامل رشد نکنند، این اتفاق رخ می‌دهد.

این درحالی است که داشتن فرزندی که از این مشکل رنج می‌برد، برای کودک و والدین آزاردهنده و ناراحت کننده‌است؛ اما خوش‌بختانه این مریضی قابل درمان است و با انجام جراحی، کودک ظاهر طبیعی خود را با حداقلِ باقی ماندن جای زخم در چهره، به دست می‌آورد.