بازرگانی

آغاز استخراج سنگ فلوریت در بادغیس

یک معدن فلوریت در ولسوالی آب‌کمری این ولایت شناسایی و استخراج آن آغاز شده است.

شمس الدین، مسوول طالبان در مدیریت معادن در بادغیس، می‌گوید که این معدن در دامنه‌ی کوه‌های منطقه‌‌ی چشمه‌‌ی شیرین مربوط ولسوالی آب‌کمری این ولایت شناسایی شده و استخراج هر تُن آن در بدل دو میلیون افغانی با یک شرکت خصوصی قرارداد شده‌ است.

از سنگ فلوریت در تهیه و تولید لوازم و تجهیزات زینتی استفاده می‌شود و میزان سختی سنگ قیمتی فلوریت ۳ تا ۴ درجه سانتی گراد گفته شده‌است.

فلوریت یک ماده‌‌ی معدنی طبیعی است که در پوسته‌ی زمین وجود دارد و در طبیعت به وفور یافت می‌شود و اغلب برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، آن را به آب آشامیدنی اضافه می‌کنند.

مجیب فروتن مدیر شرکت استخراج کننده بیان می‌کندکه به دلیل محافظت درست و جلوگیری از شکسته شدن این مواد معدنی در هنگام استخراج، روزانه ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم آن استخراج می‌شود.

فروتن می‌افزاید که در مراحل ابتدایی استخراج، سنگ‌های فلوربت کیفیت متوسط و پایین دارد؛ اما با پیش‌رفت کار استخراج، ما بهمواد معدنی با کیفیت عالی خواهیم رسید.

در حال حاضر مواد معدنی فلوریت کاربرد صنعتی ندارد و تنها از آن در ساخت لوازم زینتی و برگزاری نمایش‌گاه‌ها استفاده می‌شود.

هم اکنون در معدن استخراج فلوریت در ولایت بادغیس، بیش از ۱۰ تن مصروف کار استند. این افراد از فراهم شدن زمینه‌ی کار برای شان اظهار خرسندی می‌کنند.

محمد کریم یکی از این کارگران این معدن می‌گوید: «قبلن برای کارکردن به کشورهای خارجی می‌رفتیم؛ اما حالا خدا را شکر در کشور خود ما زمینه‌ی کار میسر شده و در معدن فلوریت کار می‌کنیم و از این طریق مخارج خانواده‌ی خود را تامین می‌نماییم.»

از سویی هم، شماری از باشندگان بادغیس از کشف و استخراج معدن فلوریت در بادغیس اظهار خرسندی می‌کنند و خواستار استفاده‌ی درست از درآمد به‌دست آمده از این معدن استند.

محمد عارف باشنده‌ی بادغیس می‌گوید: «باید پولی که از این معدن بدست می‌آید، به خزانه‌ی ملت انتقال یابد و از آن در تطبیق پروژه‌های توسعه‌ای و دیگر بخش‌ها استفاده شود.»

در کنار این، آگاهان امور اقتصادی با آن‌که روند استخراج معادن را بر اقتصاد کشور تأثیرگذار می‌دانند؛ اما می‌گویند: «استخراج بی‌رویه و غیرمسلکی از ارزش چنین موادی می‌کاهد.»

جمال‌الدین جمال، استاد دانشگاه می‌گوید: «در زمان استخراج مواد معدنی در افغانستان، از تکنالوژی درست استفاده نمی‌شود و استخراج آن نیز بالاتر از نورمال و استندرد صورت می‌گیرد کهقیمت این مواد را کاهش می‌دهد و از سویی هم روند تمام شدنمنابع معدنی را تسریع می‌بخشد.»

وی با اشاره به این‌که استخراج معادن به‌گونه‌ی درست‌ در افغانستان می‌تواند فواید اقتصادی گوناگونی داشته باشد،می‌افزاید: «عواید به‌دست آمده از استخراج و ایجاد زمینه‌ی کار برای هزاران تن در هنگام استخراج معادن، تنها بخشی از آن است.»

این در حالی است که بربنیاد گفته‌های مسؤولان محلی بادغیس،هم اکنون نزدیک به بیست معدن مختلف مشمول زمرد، زغال سنگ، گچ، فلوربت و سُرب در بخش‌های گوناگون این ولایت شناسایی شده که در حال حاضر تنها از چهار معدن گچ در این ولایت استخراج جریان دارد.

این معادن در ولسوالی‌های قادس، جوند، مُقر، آب‌کمری و دیگر مناطق ولایت بادغیس موقعیت دارند.