بازرگانی

تلاش برای فراهم‌سازی زمینه آموزش‌های مسلکی در شهرک صنعتی هرات

اداره‌ی تعلیمات تخنیکی و مسلکی کشور با هدف آموزش و بلند بردن ظرفیت کارمندان فنی شهرک صنعتی هرات، انستیتوتی را در این شهرک فعال می‌کند.

به گفته‌ی مقام‌های محلی هرات هم اکنون نزدیک به ۷۰ درصد کارمندان فنی شهرک صنعتی هرات را شهروندان کشورهای خارجی تشکیل می‌دهند.

آمارهای اداره‌ی تعلیمات تخنیکی و مسلکی کشور نشان می‌دهد که در حال حاضر بیش از ۴۶ هزار تن در ۳۸۳ مرکز در سراسر افغانستان، مصروف فراگیری آموزش‌های فنی و مسلکی در بخش‌های گوناگون استند.

به گفته‌ی کارشناسان، شهرک صنعتی هرات، یکی از شهرک‌های مهم صنعتی افغانستان و حتا منطقه‌ای است که تولیدات آن به خارج از کشور صادر می‌شود و چنین شهرک نیاز مبرم به نیروهای متخصص و مسلکی دارد.

با این حال گفته می‌شود که هم‌اکنون در شهرک صنعتی ولایت هرات ۷۵ قلم کالای مورد نیاز کشور تولید می‌شود که نیازی به واردات از کشورهای بیرونی نیست.

غلام حیدر شهامت، رئیس این اداره‌ می‌گوید: «این اقدام، به هدف جای‌گزین ساختن نیروی کار فنی داخلی به جای کارمندان خارجی کارخانه‌های شهرک صنعتی روی‌دست گرفته شده‌است.»

هم‌اکنون در شهرک صنعتی هرات ۲۰۰ کارخانه فعالیت دارد و در شش ماه اخیر ۲۰ درصد از کارخانه‌هایی که یک‌سال پیش مسدود شده بودند، دوباره آغاز به کار کرده‌اند.

در این شهرک حدود چهار هزار تن مصروف کار هستند.

موادغذایی، لبنیات، ترشی‌باب، رُب، نوشابه‌های انرژی‌زا و عادی، آب معدنی، جوس و فرآورده‌های کشاورزی محصولاتی است که در این شهرک صنعتی تولید می‌شود.

نصیراحمد سروری مدیر عامل اتاق صنايع و معادن هرات در این باره می‌گوید: «در شهرک صنعتی هرات برای تنظیم فعالیت‌های تخنیکی، نیروی انسانی متخصص و تخنیکی از کشورهای خارجی با هزینه‌ی بالا فعالیت دارند و آغاز به فعالیت این انستیتوت، این مشکل را برطرف خواهد کرد.»

مشکلات سرمایه‌گذاران در شهرک صنعتی هرات

سرمایه‌گذاران در شهرک صنعتی هرات می‌گویند که کمبود زمین و برق از جمله مشکلاتی است که سد راه آنان در شهرک صنعتی هرات است.

حمیدالله خادم، رئیس اتاق صنايع و معادن ولایت هرات می‌گوید: «شهرک صنعتی هرات از زمان تأسیس تا اکنون فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سرگذاشته، شش ماه در زمان حکومت پیشین و شش ماه پس از سقوط، شهرک صنعتی هرات رکود مطلق داشته که بعد از گذشت شش ماه از آغاز به کار اداره‌ی طالبان، فعالیت کارخانه‌ها دوباره آغاز شده‌است.»

کارکنان شهرک صنعتی هرات خواهان سرمایه‌گزاری در بخش‌های مختلف هستند تا زمینه کار بیشتر برای جوانان فراهم شود.

نجیب‌الله یک تن از کارکنان شهرک صنعتی هرات، با اشاره به این‌که افزایش سرمایه‌گذاری و ایجاد کارخانه‌های جدید در این شهرک صنعتی می‌تواند مانع مهاجرت جوانان به خارج از کشور شود، گفت: «جای خرسندی است که در ولایت و کشور خودمان زمینه‌ی اشتغال برای ما فراهم شده تا دیگر ضرورت نباشد که مسافت‌های زیادی را طی کرده و به کشورهای دیگر به‌خاطر کار و مخارج زندگی خویش مهاجر شویم.»

او که مسوولیت یک خانواده‌ی پنج نفری را برعهده دارد می‌گوید که سرمایه‌گزاران نیاز به همکاری همه جانبه دارند تا بتوانند زمینه کار بیشتر برای مردم را فراهم کنند.

این در حالی است که وزیر صنعت و تجارت طالبان چندی پیش در سفر به هرات از ساخت یک شهرک صنعتی در ولسوالی زنده جان این ولایت سخن گفته بود.